Grotere verkeerstoren voor Schiphol nodig
De luchthaven Schiphol krijgt binnenkort een tweede verkeerstoren bij de vijfde start- en landingsbaan. Deze is nodig om het vliegverkeer op de nieuwe baan ten westen van de Zwanenburgbaan in goede banen te leiden.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) studeert op meerdere mogelijkheden om het toenemende vliegverkeer op Schiphol beter aan te kunnen. Een van de opties is een nieuwe grote verkeerstoren. Die moet op een andere plek komen dan de huidige, zodat de verkeersleiders vanuit die toren de hele luchthaven kunnen overzien. Volgens M. Wenting van de LVNL is een nieuwe grote verkeerstoren geen oplossing voor de korte termijn.
Het is de bedoeling de vijfde baan aan het einde van dit jaar in gebruik te nemen. De baan zal naar verwachting intensiever worden gebruikt dan aanvankelijk was gepland. Was aanvankelijk gekozen voor het handhaven van de huidige toren en deze te voorzien van nieuwe apparatuur, nu lijkt dit niet afdoende en is een tweede toren nodig.
Voor gebruik van de vijfde baan moet de Eerste Kamer nog een wijziging van de Luchtvaartwet aannemen. De senaat beraadt zich momenteel over het al dan niet bespreken van de wetswijziging met demissionair minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Als de Kamer het voorstel ”controversieel” verklaart, kan de wetswijziging pas met een nieuwe minister worden besproken.
Uitstel van de wetswijziging betekent dat de vijfde baan later in gebruik wordt genomen. De nieuwe baan moet ertoe leiden dat de geluidshinder in Amsterdam, Amstelveen, Zwanenburg en Buitenveldert afneemt.