Peijs geeft opdracht tot aanleg Hanzelijn
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft ProRail vrijdag opdracht gegeven te beginnen met de aanleg van de Hanzelijn. De spoorlijn verbindt Lelystad met Zwolle en heeft een lengte van 50 kilometer.
Eind 2006 gaat de eerste schop de grond in. De spoorverbinding moet eind 2012 in gebruik worden genomen. De spoorlijn gaat met een tunnel onder het Drontermeer tussen Dronten en Kampen door. Over de IJssel tussen Zwolle en het Gelderse Hattem komt een nieuwe spoorbrug.
Dronten krijgt door de aanleg een aansluiting op het spoor. Bij Kampen zal een nieuw station komen. Met de aanleg van de Hanzelijn is een bedrag gemoeid van 885 miljoen euro. Over de komst van de lijn is jarenlang gesteggeld tussen rijksoverheid, bedrijfsleven, milieuorganisaties, omwonenden en betrokken gemeenten en provincies.
Eind vorig jaar maakte de Raad van State definitief de weg vrij door de bezwaren tegen het tracébesluit van tafel te vegen.
Overijssels gedeputeerde J. Klaasen liet vrijdagmiddag in een reactie weten blij te zijn met het besluit van de minister. „Er is nu geen weg meer terug. Nu kunnen gronden worden aangekocht en bestemmingsplannen gewijzigd”, aldus gedeputeerde.
De gemeente Hattem had liever ook een tunnel gehad, maar dat vond Peijs te duur. Op het traject Amsterdam-Zwolle zorgt de nieuwe spoorweg voor een kwartier tijdwinst. Nergens op de Hanzelijn zijn gelijkvloerse overwegen.