Supermarkten kampen met omzetdaling
De supermarktomzet is in juni in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 1,3 procent gedaald tot 2,4 miljard euro.
Over de eerste zes maanden van dit jaar daalde de supermarktomzet met 0,7 procent tot 12,4 miljard euro. Dat maakte marktonderzoeksbureau GfK in Dongen donderdag bekend.
Op basis van deze cijfers verwacht GfK dat de groei over het hele jaar uitkomt op nul. Het zou dan het tweede jaar op rij zijn dat de supermarktbranche geen omzetgroei laat zien.
Het onderzoeksbureau wijt de lagere omzet aan het uitblijven van grote sportevenementen dit jaar. In 2004 was er nog het Europees kampioenschap voetbal in Portugal, dat de verkopen van supermarkten flink stimuleerde.
Volgens het onderzoeksbureau zijn er tekenen van prijsherstel bij A-merken. Sinds oktober 2003 woedt een prijzenslag in de Nederlandse supermarkten. De prijzen zijn in die periode naar beneden gegaan, terwijl het volume juist toenam.