Twents protest tegen zware goederentrein
In het Twentse Goor en Delden protesteren bewoners tegen een luidruchtige goederentrein die sinds enkele maanden elke avond en soms zelfs ’s nachts over het boemellijntje door de dorpen rijdt. Ze krijgen steun van de gemeente. Spoorinfrabeheerder ProRail heeft het over „incidenteel vervoer” en goederenvervoerder Railion bestempelt de reacties van bewoners als „ongelooflijke flauwekul.”
Donkere wolken van naderende onweersbuien werpen in Goor hun schaduwen op het enkelspoortje van Zutphen naar Hengelo. Het boemellijntje doorsnijdt het fraaie groene landschap van de gemeente Hof van Twente. Een aanzwellend zoemend geluid kondigt de komst aan van een trein, die even later passeert. Personentreinen van vervoersbedrijf Syntus rijden al sinds december 2003 ieder halfuur van Zutphen naar Hengelo en vice versa. Bewoners zijn eraan gewend en ondervinden weinig overlast.
Tot april van dit jaar, als omwonenden van het spoor ontdekken dat ’s avonds of ’s nachts een zware goederentrein langs hun huizen dendert. Zo’n tien families in Goor vormen met elkaar een actiecomité. Ook in Delden verenigen bewoners zich.
Marja Wijts is een van de trekkers van de Goorse actiegroep. Ze woont met haar man aan de Wachtpostdijk in het voormalig wachtposthuisje, niet meer dan 10 meter van het spoor. „Dit duurt nu al enkele maanden. Bij ProRail kreeg ik als antwoord dat er elders werkzaamheden zijn en dat de goederentrein daarom hierlangs rijdt. Maar hij rijdt er nog steeds en wij zijn bang dat dit structureel gaat worden.”
Wijts zegt bovendien ongerust te zijn over de inhoud van de goederenwagons. „ProRail zegt dat het gaat om transport van Volvo-onderdelen van het Belgische Gent naar de Volvo-fabriek in Zweden. Maar diverse keren al heb ik tankwagons langs zien komen. Daarin zitten toch echt geen auto-onderdelen.”
Behalve dat ze ongerust is over de inhoud van de wagons, stoort Wijts zich ook aan de overlast die de dagelijkse goederentreinen geven. Om dat te onderstrepen haalt ze een groot kladbok tevoorschijn waarin ze met korte aantekeningen het verloop van de dagen heeft bijgehouden. „Vorige week verzakte door trillingen van de goederentrein een heel stuk loodgieterswerk op ons nieuwe dak. Binnen vallen de kaarsen uit de kandelaar. En ook het thermopeenglas lekt.”
Omwonden zijn met Wijts van mening dat de waarde van hun woning daalt. Bovendien zijn ze bang voor meer goederenvervoer door het dorp in de toekomst. Wijts: „Ooit was er sprake van dat dit traject deel zou gaan uitmaken van de noordtak van de Betuweroute. Dat plan is toen door de minister zelf van tafel geveegd, maar nu krijgen we dit.”
Het actiecomité weet zich gesteund door de gemeente Hof van Twente, die ProRail zo’n twee weken geleden per brief om opheldering vroeg. Volgende week heeft milieuwethouder M. Verbeek een gesprek met ProRail over de kwestie. Verbeek vindt dat de spoorinfrabeheerder in gebreke is gebleven. „Het is vreemd dat er kennelijk zomaar met dergelijke zware goederentreinen gereden kan worden zonder dat ProRail maatregelen neemt tegen geluidshinder. En nog afgezien daarvan had de spoorinfrabeheerder op basis van goed fatsoen de gemeente en de bewoners in moeten lichten over de plannen omtrent de goederentrein.”
De wethouder wil verder graag van ProRail weten of er soms in de toekomst nog meer goederenvervoer over het boemellijntje zal gaan.
Die vrees is volgens woordvoerder P. van der Steen van ProRail ongegrond. „De goederentrein rijdt incidenteel, niet structureel. Hij rijdt over het baanvak Zutphen-Hengelo, omdat die route korter is dan via Deventer en Almelo. Bovendien mogen er gewoon goederentreinen rijden, omdat de wettelijk benodigde capaciteit daarvoor ruimschoots aanwezig is.”
Van der Steen zegt dat ProRail geen maatregelen neemt tegen geluidshinder. „Op basis van wettelijke regels is het niet nodig geluidsbeperkende maatregelen te nemen als het om niet meer dan één trein per dag gaat.”
Blijft nog de vraag wat er precies in de wagons zit. Volgens woordvoerder R. Holdert van goederenvervoerder Railion brengt de trein auto-onderdelen van het Belgische Gent naar de Volvo-fabriek in Zweden. De bewering van bewoners dat zij tankwagons gezien zouden hebben, verwijst hij naar het rijk der fabelen.
Hij vindt het klagen van bewoners „buiten alle proporties. De burgers klagen over een goederentrein die één keer per dag in ruim 1 minuut langsrijdt. Persoonlijk vind ik dit echt ongelooflijke flauwekul. De bewoners moesten eens weten hoeveel herriemakende en vervuilende vrachtwagens er anders over de weg zouden moeten rijden, waarbij bovendien het gevaar voor ongelukken veel groter is.”