Fornix ziet kansen op allergiemarkt
Fornix Bio-Sciences wil de komende jaren de snelgroeiende Europese allergiemarkt veroveren.
De biofarmaceutische onderneming uit Lelystad gooit hoge ogen met zijn kaskraker Oralgen, een middel tegen allergieën zoals hooikoorts, dat via druppels onder de tong wordt toegediend. Volgend jaar zou het bedrijf de eerste stappen in het buitenland kunnen zetten.
Dat zei Fornix-topman Cees Bergman dinsdag tegen het ANP, nadat het bedrijf de winstprognose voor 2005 had verhoogd. De verkoop van Oralgen, goed voor 70 procent van de totale winst en omzet van Fornix, verloopt beter dan verwacht.
De Europese allergiemarkt, nu ongeveer 300 tot 400 miljoen euro groot, groeit snel. Uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat momenteel 10 tot 20 procent van de bevolking van de westerse landen aan een vorm van allergie lijdt. Door de toenemende luchtverontreiniging zou dat kunnen oplopen tot wel 50 procent in 2010, stelt de WHO.
Fornix heeft in Europa volgens Bergman een voorsprong op zijn twee belangrijkste concurrenten, omdat het volgend jaar de definitieve registratie van Oralgen in Nederland verwacht te krijgen. Hiermee denkt het bedrijf in het buitenland sneller een registratie te kunnen krijgen.
„Er is niemand die een registratie heeft van een antiallergiemiddel op basis van druppeltechnologie”, zegt Bergman. In Nederland, waar naar schatting ongeveer 1,2 miljoen mensen aan een of andere vorm van allergie lijden, profiteert Fornix al jaren van het succes van Oralgen.
De twee belangrijkste concurrenten van Fornix, marktleiders Alk-Abello uit Frankrijk en het pan-Europese Stallergenes, maken allergiemiddelen die op de traditionele wijze, via injecties, worden toegediend. Bovendien wedijveren de twee bedrijven met elkaar om als eerste een antiallergiemiddel in tabletvorm op de markt te brengen, hetgeen nog jaren duurt.
Het wachten op de definitieve registratie van Oralgen in Nederland hangt af van een lopende studie naar de werking van een variant van Oralgen op graspollen. Bergman verwacht over enkele weken de eerste resultaten.
Fornix kijkt vooral naar Duitsland om daar met Oralgen zijn eerste stap over de grens te zetten. Volgens analist Geert-Jan Hoppers van SNS Securities behoort een overname daarbij tot de mogelijkheden.
Gisterochtend maakte Fornix bekend dit jaar een hogere winst te verwachten dan het aanvankelijk dacht. Daarmee houdt het bedrijf een traditie in stand: sinds de oprichting van Fornix BioSciences in 1999, ontstaan uit het samengaan van Dr. Fisher Farma en Artu Biologicals, heeft het elk jaar de winstprognose tussentijds verhoogd. Telkens blijkt de verkoop van Oralgen de verwachting te overtreffen. Geeft Fornix niet te conservatieve winstverwachtingen af? „Voorspellen blijft onzeker, daarom blijven we liever aan de veilige kant”, zegt Bergman.
De nettowinst komt dit jaar uit op ongeveer 7,7 tot 8 miljoen euro, eerder rekende het bedrijf op een winst van ten minste 7,4 miljoen euro. Vorig jaar boekte het bedrijf een winst van 6,7 miljoen euro op een omzet van ruim 76 miljoen euro.