Wisselende kwaliteit foto’s via internet
De kwaliteit van digitaal foto’s laten afdrukken, loopt volgens de Consumentenbond sterk uiteen. Voor de meest constante afdrukkwaliteit van de kiekjes van de zomervakantie kunnen consumenten het beste terecht bij Dixons, Kodak en Kruidvat.
Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van de bond bij dertien internetwinkels van supermarkten, drogisterijen, elektronicazaken en warenhuizen. In april werden naar de ‘online fotocentrales’ van Kruidvat, Dixons, Trekpleister, Kodak, D-foto’s, Schlecker, Blokker, Hema, Albert Heijn, Etos, Combifoto, Fuji en Mediamarkt drie keer tien foto’s gestuurd om te laten afdrukken.
De kwaliteit van de foto’s bleek over het algemeen goed, maar alleen niet altijd bij alle centrales constant. Zo verschilden bij Albert Heijn, Combifoto, Fuji en Mediamarkt de kleuren per keer. Bovendien gebruikten deze vier, inclusief Schlecker, wisselende soorten papier: de ene keer stevig en mooi, de andere keer slapper en dunner. Verder moeten klanten bij Combifoto, Hema en Fuji opletten dat ze foto’s met afwijkende formaten goed bewerken, wil er niet lukraak een stuk vanaf worden gesneden om het kiekje passend te maken.
De bond vindt dat de kwaliteit constant moet worden. De internetwinkels moeten de klanten ook meer duidelijkheid geven hoe ze moeten omgaan met afwijkende formaten en mensen zelf de papierkwaliteit laten kiezen.