Schiphol legt claim bij bouwers neer
Schiphol gaat miljoenen euro’s claimen bij acht bouwbedrijven die jarenlang ongeoorloofde afspraken over grote infrastructurele projecten op de luchthaven hebben gemaakt.
Dat heeft een woordvoerder van Schiphol dinsdag gezegd.
Schiphol-directeur G. Cerfontaine heeft al een gesprek met een van de bouwconcerns gehad. De komende tijd moeten ook de zeven andere ondernemingen op het matje komen. Het gaat om Ballast Nedam, KWS, Heijmans, Ooms, HBG, Koop Tjuchem, HBM en Dura Vermeer.
De kartelwaakhond NMa heeft de acht bouwbedrijven, de zogenoemde Schiphol Acht, eerder een boete van in totaal zo’n 100 miljoen euro opgelegd. Schiphol denkt een goede kans te maken om miljoenen euro’s terug te krijgen. „We hebben jarenlang te veel voor de projecten betaald”, zei de woordvoerder.
De ongeoorloofde opdrachtverdeling had volgens de NMa plaats van begin 1998 tot eind 2000. Het ging om vijftien grote projecten op de luchthaven en in de gemeente Haarlemmermeer. Tot de opdrachtgevers behoorden naast Schiphol ook Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer.
Het kabinet heeft inmiddels een schikking getroffen met de bouwondernemers. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zien af van procedures bij de rechter in ruil voor een schadevergoeding van 73,5 miljoen euro van brancheorganisatie Bouwend Nederland. Schiphol kon zich niet bij deze schikking voegen en eist daarom nu zelf geld.
De rechtbank in Rotterdam heeft begin juli vier bouwbedrijven (Heijmans, KWS, BAM en Koop Tjuchem) geldboetes van maximaal 100.000 euro opgelegd wegens de bouwfraude. Twaalf verdachte (ex-)directeuren van de aannemers moeten eveneens voornamelijk geldboetes betalen.
Uitzondering hierop vormden twee directeuren van bouwonderneming Koop Tjuchem, onder wie de voormalig topman H. K. Zij kregen allebei een werkstraf van 180 uur.
Bouwbedrijf Heijmans zegt geen uitnodiging te hebben gehad voor een gesprek over de kwestie. „Wij hebben daarom geen zicht op de eventuele claim en de bijbehorende gespreksonderwerpen”, aldus een woordvoerder. Hij wijst daarnaast op de schikking die de bouwbedrijven anderhalve week geleden met de overheden troffen. „De vraag is of Schiphol onder die regeling valt. In ieder geval heeft de NMa bepaald dat het vooroverleg waarvoor we een boete hebben betaald, niet nadelig is geweest voor de luchthaven”. Schiphol is in handen van de Staat der Nederlanden en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam.
Een woordvoerder van BAM zegt geen reactie te kunnen geven. „We hebben geen contact met Schiphol gehad over dit onderwerp”.