Fors meer verkopen bij GM door hoge kortingen
De autoverkopen van General Motors (GM) in de Verenigde Staten zijn de afgelopen maand met 41 procent omhoog geschoten, de sterkste stijging sind sinds september 1986. Dat was vooral te danken aan de hoge kortingen die GM geeft, waardoor klanten werden weggelokt bij de showrooms van concurrenten als Ford Motor en Chrysler.
Het concern, dat het al jaren moeilijk heeft, zet alles op alles om zijn verliezen terug te dringen. Zo kregen alle klanten in de VS vorige maand dezelfde kortingen als de personeelsleden van de autofabrikant.
In het eerste kwartaal van dit jaar leed GM met 1,3 miljard dollar het grootste kwartaalverlies in dertien jaar. Het marktaandeel van het concern in de VS is gedaald van 47 procent in 1976 tot bijna 33 procent nu. Het autoconcern kondigde begin juni het ontslag van ten minste 25.000 werknemers aan tot en met 2008 in de VS.
GM heeft afgelopen maand vooral marktaandeel afgesnoept van Ford, dat zijn verkopen met 2,5 procent zag dalen. Chrysler verkocht in juni een magere 1 procent meer auto’s.