„Sabotage oorzaak Britse treinramp”
De treinramp bij het Britse Potters Bar is mogelijk veroorzaakt door sabotage. Dat beweert althans het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van de spoorlijn. Bij het ongeluk verloren zeven mensen het leven en raakten 76 gewond.
Volgens een zegsman van de firma Jarvis in het dagblad The Times van zaterdag wijzen de verwijdering van twee moeren bij een wissel voor het station van Potters Bar op mogelijke sabotage. Ook zou er geknoeid zijn met het mechanisme waardoor treinen van rails wisselen.
Negen dagen voor het ongeval van 10 mei werd een mogelijke poging tot sabotage nabij Potters Bar voortijdig ontdekt. Toen werden ook al losgemaakte moeren ontdekt tijdens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor, aldus Kevin Hyde van Jarvis.
Een woordvoerder van de Britse spoorwegpolitie BTP zegt echter geen aanwijzingen te hebben voor sabotage, maar meent dat het nog te vroeg is om deze theorie geheel uit te sluiten. Voorlopig onderzoek wijst echter uit dat moeren mogelijk niet correct zijn vervangen, of dat onderhoudswerkzaamheden niet zijn voltooid, aldus de zegsman tegen de BBC.
Het ongeval gebeurde met een sneltrein die van Londen op weg was naar Norfolk. De achterste drie van de vier rijtuigen ontspoorden toen de trein langs het station van Potters Bar reed. De trein, met 151 mensen aan boord, had op dat moment naar schatting een snelheid van ongeveer 150 kilometer per uur.
De directeur van het grootste spoorwegbedrijf, Railtrack, waarschuwde volgens The Times enkele dagen voor het ongeval nog voor de gevaren voor de veiligheid op het spoor door gebrek aan onderhoud. De topman was bezorgd over de praktijk dat essentieel onderhoudswerk wordt verricht door niet-ervaren technici.