Een airbag op de motor

Een motorrijder is kwetsbaar. Een keer onderuitgaan met een zoveel-cc-machine kan grote lichamelijke en materiële gevolgen hebben. Krijgt een automobilist bij een crash bescherming van een airbag, een motorrijder moest het zonder doen - tot voor kort. Want nu is er een airbag voor motorrijders. Verstopt in een jas.

1 July 2005 08:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:43

Het ding werkt. Met een ruk aan het koord activeert directeur Danny Land van ProtAxion uit Heino het airbagsysteem. Razendsnel verspreidt het gas uit een CO2-patroon zich via dunne buisjes naar de luchtzakken in de jas. In 0,3 seconden kan de testkandidaat met zijn bovenlijf geen vin meer vervoeren. Nek, rug, borst en armen zitten klem en beschermd in het opgeblazen jack. Alleen het hoofd kan de natuurlijke beweging richting borst nog maken.

ProtAxion brengt de Franse vinding die in Japan wordt geproduceerd in Nederland op de markt. De airbagjas van het merk Hit-Air moet de vitale delen van het lichaam bescherming bieden. De luchtkussens van het Shock-Buffering-System zitten onzichtbaar weggevouwen in het motorjack van sterke kunststof vezel.

Uiterlijk is de speciale beschermingsjas niet te onderscheiden van een ’gewoon’ exemplaar. Alleen aan de achterzijde bevindt zich een driehoekige flap die met drie drukknoopjes vastzit. Zodra de airbag wordt opgeblazen, springen de drukknopen los en klapt de flap naar beneden om het kwetsbare stuitje te beschermen.

Opgeblazen
Bij vertrek dient de motorrijder zijn jas via een koord vast te maken aan het frame van de motor. Dit verbindingssnoer is aan de andere kant met een veersysteem bevestigd aan het CO2-patroon in het jack. Als een bestuurder bij een aanrijding van zijn motor vliegt, krijgt het koord een ruk en blaast de jas zichzelf op.

Het systeem wordt niet bij het minste of geringste rukje geactiveerd, legt importeur Land uit. „Dat zou vervelend zijn. Een motorrijder moet tijdens een lange toerrit ook even de benen kunnen strekken.” Ook als iemand per ongeluk nog aangelijnd wegloopt van zijn motor blijft het systeem intact. „De airbag wordt pas bij een ruk van 25 tot 30 kilo in werking gesteld.”

Een opgeblazen jas loopt in vijf minuten tijd vanzelf weer leeg. Het motorjack is ontworpen om vaker te worden gebruikt. „Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel schade de jas bij een aanrijding heeft opgelopen.”

In principe kan een eigenaar zijn jack in tien minuten tijd weer gebruiksklaar hebben. Een nieuw CO2-patroon (kosten 20 euro) is in vijf minuten aangebracht. Inbussleutels worden bijgeleverd. Het invouwen van de opgeblazen airbagzakken kost ook nog eens vijf minuten.

Volgens Land is het product geen overbodige luxe. „Vorige week hoorde ik nog van een ernstig motorongeluk doordat een linksafslaande automobilist een man en vrouw op de motor over het hoofd zag. De vrouw heeft haar nek gebroken, de man ligt zwaargewond in het ziekenhuis.”

Land wil niet zeggen dat zijn airbagjas het ongeluk had kunnen voorkomen, maar wel dat de schade mogelijk beperkt had kunnen blijven. „Al moet ik als commerciële man natuurlijk voorzichtig zijn met dit soort uitspraken.”

Volgens Land, in z’n vrije tijd manager van een motorraceteam, rijden er „veel malloten” onbeschermd rond op een motor. „Vanmorgen zag ik nog iemand langskomen in spijkerbroek, T-shirtje en een paar sportschoenen. Als zo iemand op z’n plaat gaat, is hij direct aan de beurt.”

De importeur zegt zelf hardhandig doordrongen te zijn geraakt van de noodzaak van beschermende kleding. „Ik reed vroeger op een 50-cc-brommer. De eerste keer dat ik op een motor stapte, was op een maïsveld. Op een crossmotor van 125 cc, twee keer zo zwaar als mijn brommer. Ik ging onderuit en liep twee gebroken en twee gekneusde ribben op. Dat voorval is altijd blijven hangen.”

Sinds die tijd is Land gespitst op veiligheid. „Ik rijd nooit zonder bescherming. Je bent zó kwetsbaar.”

Veiligheid
Helemaal nieuw is de airbagjas niet. Enkele jaren geleden zijn pogingen om een vergelijkbare jas op de markt te brengen mislukt. De nieuwe importeur heeft goede hoop dat het nu wel lukt. „Wij introduceren een nieuw, verbeterd systeem.” Bovendien gaan motorrijders volgens hem tegenwoordig bewuster met veiligheid om.

Land werkt nog aan kleine verbeteringen van zijn nieuwe product. De jassen van Hit-Air zijn onderaan voorzien van lussen, terwijl Nederlandse motorrijders graag onderaan een rits hebben om hun jas vast te maken aan de broek. Daarmee kan de jas niet naar boven schuiven. „Er zijn dealers die zelf een rits aan de jas zetten. Voor 1 euro heb je een rits.”

De ProtAxion-directeur verwacht dat rustige toerrijders -„BMW-rijders in een fauteuil op hun motor”- als eerste zijn product aanschaffen. „Dat zijn veiligheidsrijders, de bezadigde types.” Het overtuigen van de stoere rijders heeft waarschijnlijk meer voeten in aarde. De importeur werkt daarom aan een airbagjas in leren uitvoering.

In vier weken tijd heeft ProtAxion twintig jassen verkocht. De importeur is in gesprek met de KLPD om witte airbagjassen met oranje strepen te leveren aan motoragenten. „Dat is een mooie doelgroep. Die mensen krijgen om de drie jaar een nieuw jack.”

De jas is leverbaar in korte en lange modellen en in verschillende kleurstellingen. ProtAxion levert ook airbagvesten om over een bestaande motorjas te dragen. De Hit-Air-vesten en -jassen variëren in prijs van 350 tot 550 euro. „Dat is ongeveer twee keer zo veel als een vergelijkbaar motorjack zonder airbagsysteem. Natuurlijk heb je ook motorjacks van 99 euro, maar die kun je niet op een lijn stellen.”

Voor meer info: www.protaxion.nl. ProtAxion geeft vandaag demonstraties bij TT Motoren, Marsweg 31 in Zwolle; tel. 038-4658058.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer