Consument doet voor 5 miljard aan boodschappen
Consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar voor bijna 5 miljard euro aan boodschappen gedaan. Dat is ruim 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK Panelservices. De omzet van Nederlandse supermarkten kwam in de eerste drie maanden uit op 4,968 miljard euro, tegen 4,546 miljard euro een jaar eerder.
Per supermarktbezoek besteedt een klant gemiddeld 20,50 euro. Vorig jaar was dat nog 18,75 euro. Volgens GfK moet wel worden ingecalculeerd dat Pasen dit jaar -in tegenstelling tot in 2001- in het eerste kwartaal viel.
Onderzoeker J. Holla van GfK denkt dat de forse omzetstijging van supermarkten ook te danken is aan het ’euro-effect’. „Consumenten gaven hun geld makkelijker uit, omdat prijzen door de euro lager leken.”
Uit de GfK-cijfers blijkt verder dat met name de prijsvechters Lidl en Aldi een uitstekend eerste kwartaal achter de rug hebben.