Spoorwegen studeren op nieuw spoorboekje
Treinreizigers moeten vanaf 2007 waarschijnlijk vaker overstappen. Bovendien neemt op langere trajecten, zoals het er nu naar uitziet, de reistijd toe, omdat intercity’s vaker gaan stoppen. Dat blijkt uit voorlopige plannen waarover de NS met consumentenorganisaties (Rover en de Consumentenbond) en regionale overheden in gesprek is.
De NS werkt aan een compleet nieuwe dienstregeling voor 2007. De vervoerder wil de komst van de hogesnelheidslijn en de ingebruikname van de Betuweroute dat jaar aangrijpen om de treinenloop om te gooien. Volgens een woordvoerder vallen er pas dit najaar besluiten. Het spoorbedrijf verwacht dat het aantal reizigers met 5 procent zal stijgen, zo blijkt uit een verslag van een overleg tussen de NS en de consumentenclubs. Op diverse routes gaan meer treinen rijden en veel reizigers zullen sneller op hun bestemming zijn, zo redeneert het bedrijf.
Een belangrijk uitgangspunt is om de dienstregeling zo aan te passen dat de treinen vaker op tijd gaan rijden. Daarom wil de NS meer treinen op vaste trajecten laten rijden. Een vertraging op één route heeft zo geen gevolgen voor treinen op een ander traject.
Verder wil de NS het splitsen en combineren van treinen zo veel mogelijk beperken. De trein uit Den Haag richting Groningen wordt bijvoorbeeld nu in Utrecht gekoppeld aan de trein uit Rotterdam naar Leeuwarden. Dit soort verbindingen moet vanaf 2007 minder vaak voorkomen.
Door deze maatregelen moeten meer mensen overstappen. Zo’n 27 procent van de dagelijks 1 miljoen reizigers is nu gedwongen over te stappen. Dat wordt volgens de huidige plannen van de NS vanaf 2007 29 procent. Het gaat om 20.000 mensen extra. Tegenover dit ongemak staat wel dat de vertragingen moeten afnemen.
Rover maakt zich zorgen over deze ontwikkeling, hoewel beleidsmedewerker T. Boric benadrukt dat nog niets definitief is besloten. „Het is de vraag of de overstap altijd wordt gehaald. Vooral voor ouderen is het lastig om over te stappen”, zei hij gisteren. Een ander punt van zorg is het voornemen van de NS om de huidige sneltreinen af te schaffen en intercity’s vaker te laten stoppen. Op langere trajecten kan de reis tot tien minuten langer duren. Bovendien zullen sommige stations de sneltrein verliezen en alleen een stoptrein overhouden.