Rover en FNV dreigen NS om boetebeleid
Reizigersvereniging Rover en FNV Bondgenoten hebben de NS een ultimatum gesteld na het mislukken van overleg over het nieuwe boetebeleid bij het spoorbedrijf. Als de NS niet binnen twee weken alsnog op hun eisen ingaat, overwegen Rover en FNV samen publieksvriendelijke acties te gaan voeren.
Over de aard van die acties, die na de vakantieperiode zouden vallen, „gaan we nu nadenken”, aldus de woordvoerder van Rover. Het nieuwe NS-boetebeleid dat op 1 oktober ingaat, noemt hij „belachelijk.” Steen des aanstoots zijn de plannen om reizigers zonder geldig vervoerbewijs in de trein 35 euro boete te laten betalen. Nu kunnen ze nog bij de conducteur terecht voor een kaartje. Rover wil clementie voor reizigers die zich op het perron of bij het instappen bij de conducteur melden.
Reizigers die dat nalaten, kunnen wel worden beboet, maar de beslissing daarover wil Rover aan de conducteur overlaten. Want naast de ’calculerende’ reiziger die terecht wordt aangeslagen, „kan het gaan om iemand die slecht ter been is, de conducteur bij het instappen niet kon vinden, of een andere goede reden heeft.” „Maar dit beleid werkt niet. Dat geeft zo veel agressie”, reageerde een NS-woordvoerder.
Als derde eis moeten vóór invoering van het boeteregime de bestaande vacatures bij de spoorwegpolitie worden vervuld en moet de dienst met de beloofde 200 banen worden uitgebreid. Het aantal zwartrijders op de trein daalt niet voor niets onvoldoende. Veel reizigers weten gewoon dat de conducteur vaak met „lege handen” staat, aldus Rover en FNV Bondgenoten.
Volgens de NS-woordvoerder doet het bedrijf wat bij andere vervoerbedrijven allang gemeengoed is. „Daar geeft het geen problemen.” Bovendien dringt de Tweede Kamer aan op een uniforme aanpak van zwartrijden. De afhandeling van boetes wordt verder een zaak van een centrale afdeling in Utrecht om agressie in de trein te voorkomen, maar het oordeel van de conducteur zal „bepalend” zijn. „Diens vakmanschap is niet in het geding”, aldus de zegsman.
Het CAO-conflict bij spoorbeheerder ProRail zit muurvast. De onvrede over het CAO-eindbod liep anderhalve week geleden zo hoog op dat personeel van ProRail het werk neerlegde. Daardoor kon die bewuste vrijdag geen enkele trein rijden.