Opinie

Kerkzaaltjes zorgen voor oneerlijke concurrentie

Wie een bruiloft of bedrijfspresentatie organiseert kan behalve voor een horecagelegenheid kiezen voor een omgebouwde kas, een sportkantine of een kerk. Arjan Hogervorst beklaagt zich over deze oneerlijke concurrentie van de kerk.

27 June 2005 09:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:41
„Reguliere horecaondernemers moeten immers voldoen aan tientallen wetten en regels. Dan moeten deze ook voor andere spelers op de horecamarkt gelijkelijk worden toegepast en consequent worden gehandhaafd.” Foto ANP
„Reguliere horecaondernemers moeten immers voldoen aan tientallen wetten en regels. Dan moeten deze ook voor andere spelers op de horecamarkt gelijkelijk worden toegepast en consequent worden gehandhaafd.” Foto ANP

Veel instellingen houden zich bezig met commerciële horeca-activiteiten, terwijl ze daar niet voor bedoeld zijn. Vaak zijn deze instellingen gesubsidieerd, werkt men met vrijwilligers en valt men onder een gunstig fiscaal regime. Een oneigenlijke situatie, die oneerlijke concurrentie voor de horecabranche tot gevolg heeft.

Handhaving
Het Bureau Eerlijke Mededinging (BEM!) is in het jaar 2000 door Koninklijk Horeca Nederland opgericht om oneerlijke concurrentie in de horeca te bestrijden. Deze branche wordt door al dan niet gesubsidieerde instellingen oneerlijk beconcurreerd. Daaronder vallen óók kerkelijke gebouwen.

Onder het motto ”eerlijk spel = gelijke regels” bestrijdt het BEM! met een lik-op-stukbeleid de oneerlijke concurrentie. Het BEM!-team reageert onmiddellijk op gemelde excessen. In eerste instantie wordt altijd getracht de zaak via overleg in het gerede te brengen, maar in voorkomende gevallen aarzelt het BEM! niet om handhaving af te dwingen, indien nodig via de rechter.

Reguliere horecaondernemers moeten immers voldoen aan tientallen wetten en regels. Dan moeten deze ook voor andere spelers op de horecamarkt gelijkelijk worden toegepast en consequent worden gehandhaafd. Duidelijke gevallen van oneerlijke mededinging moeten direct worden aanpakt, door alle betrokken instanties (onder andere gemeenten, politie, sportbonden, Belastingdienst, Keuringsdienst van Waren) ertoe op te roepen passende maatregelen te nemen. Vasthoudendheid is geboden. Een zaak is pas ten einde wanneer die tot tevredenheid van de horeca is geregeld.

Kortste eind
De wetgever heeft in de Drank- en horecawet bepalingen opgenomen die oneerlijke mededinging moeten voorkomen. Het schenken van alcoholhoudende drank tijdens feesten en partijen is dan bijvoorbeeld verboden. Ook verhuur van zalen waarbij de feestgangers zelf dranken meenemen is volgens de Drank- en horecawet niet toegestaan.

De inkomsten uit het houden en/of toelaten van feesten en partijen zijn echter dermate interessant dat het BEM! jaarlijks 900 meldingen over oneerlijke mededinging ontvangt. In praktisch alle gevallen trekt de instelling aan het kortste eind.

De auteur is projectleider van het Bureau Eerlijke Mededinging.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer