Bestuurscrisis EADS en Airbus ten einde
De bestuurscrisis bij het Europese lucht– en ruimtevaartconcern EADS is voorbij. De aandeelhouders van het bedrijf hebben zaterdag ingestemd met de benoeming van Noël Forgeard en Thomas Enders tot topman van EADS. De Duitser Gustav Humbert (55) is benoemd tot nieuwe topman van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Daarmee komt definitief een einde aan een maandenlange machtsstrijd tussen het Duitse en het Franse kamp over de leiderschap binnen EADS en zijn bedrijfsonderdelen.
De Fransman Forgeard (58) was eerder topman van Airbus, de belangrijkste divisie van EADS. De Duitser Enders (46) leidde voorheen de defensiedivisie van het concern. De benoeming van beide topmannen geldt voor vijf jaar.
Het nieuwe hoofd van de defensiedivisie van EADS wordt Stefan Zoller. Franc_ois Augue gaat leiding geven aan de ruimtevaarttak van het bedrijf. Fabrice Bregier wordt topman van de helikopterdivisie.
„We zijn blij dat we na verhitte discussies vandaag een uitstekend nieuw team kunnen presenteren in een nieuwe managementstructuur van EADS”, aldus Manfred Bischoff en Arnaud Lagardere. Zij stonden tijdelijk aan het roer bij EADS.
De crisis binnen EADS begon eind vorig jaar, toen Forgeard en zijn medestanders aangaven van de dubbele leiding binnen het concern af te willen. De Fransman zou zelf het roer in handen willen nemen. De Franse president Chirac steunde Forgeard. De Fransen zijn voor 30 procent eigenaar van EADS via Sogeade. Maar het Duits–Amerikaanse concern DaimlerChrysler, dat ook 30 procent van EADS in handen heeft, lag dwars. Het vreesde dat de Fransen te veel invloed zouden krijgen, als Forgeard topman van zowel EADS als Airbus zou worden. Daarom vocht het Duits–Amerikaanse concern maandenlang tegen de bedoelingen van Forgeard.
Met de benoemingen is een compromis gesloten tussen de Fransen en de Duitsers binnen EADS. Een nieuwe strijd dient zich echter al aan. Die gaat over de vraag of EADS een belangrijke toeleverancier moet overnemen, het Franse elektronicaconcern Thales, in Nederland eigenaar van Hollandse Signaalapparaten in Hengelo (Ov). Forgeard en Chirac zijn voor. DaimlerChrysler is tegen, omdat bij een volledige inlijving de Fransen te veel macht binnen EADS zouden krijgen.