Economie

Foute berekeningen bij Nationale Nederlanden

De verzekeraar Nationale Nederlanden is in de fout gegaan met het berekenen van opbrengsten uit beleggingsverzekeringen. De polishouders kregen tien jaar lang bij de aanschaf van een beleggingsverzekering rekenvoorbeelden voorgeschoteld die helemaal niet klopten. Daardoor leek het dat zij aan het einde van de looptijd van de polis meer zouden ontvangen dan in werkelijkheid het geval was. Ongeveer een half miljoen beleggers zijn hierdoor getroffen, liet topman L. Wijngaarden zaterdag weten.

ANP
25 June 2005 11:22Gewijzigd op 14 November 2020 02:41

Hij bevestigde een bericht in De Telegraaf dat zijn bedrijf verkeerde berekeningen heeft gemaakt. Het dochterbedrijf van bankonderneming ING ontdekte de misleidende becijfering reeds drie jaar geleden, maar had het naar eigen zeggen te druk met andere, belangrijkere zaken om de betrokken klanten in te lichten. Dit zou pas begin volgend jaar gebeuren.

„In 2002 bleek dat er verschillen waren in de berekeningen bij de software van onze tussenpersonen en onze eigen administratieve systemen. Iedereen die te kort komt, gaan we compenseren", aldus Wijngaarden. Hij spreekt van een programmeerfout. Het concern heeft al 65 miljoen euro opzijgezet voor een compensatieregeling. Per gedupeerde klant kan de tegemoetkoming variëren van een paar euro tot ongeveer 1500 euro.

Nationale Nederlanden ontdekte in 2002 bij een routinecontrole dat er een cruciaal verschil bestond tussen de software waarmee beleggingsadviseurs offfertes opstellen en zijn eigen administratieve computersystemen. „Bij de berekening van eindkapitalen bleken de uitkomsten tussen de twee systemen te verschillen”, zegt Wijngaarden. Na de ontdekking werd de fout spoedig hersteld, zodat klanten vanaf 2002 de juiste berekening kregen voorgelegd. Toen werd volgens de topman al besloten om gedupeerde klanten te compenseren.

Hij vindt het zelf niet merkwaardig dat er na 2002 niets is ondernomen, op het corrigeren van de systemen na, en dat de betrokken klanten in het ongewisse zijn gelaten. „Het is een heel ingewikkeld systeem en Nationale Nederlanden had toen andere dingen aan het hoofd. Er moesten allerlei producten aangepast worden door veranderde wetgeving. Ik weet zeker dat onze klanten zullen begrijpen dat we toen prioriteit hebben gegeven aan belangrijkere zaken, zoals pensioenpremieaftrek, om fiscale problemen te voorkomen”, meent Wijngaarden.

Nationale Nederlanden stelt verder dat de kwestie al in een vroeg stadium is voorgelegd aan De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het bedrijf verwacht op basis van die contacten dan ook geen boetes wegens de misrekeningen. Om zeker te weten dat alle berekeningen kloppen zal Nationale Nederlanden ze door een extern accountantsbureau laten controleren, liet Wijngaarden weten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer