Opel knokt terug met nieuwe Vectra

De nieuwe Opel Vectra sedan is de eerste van een compleet nieuwe generatie die straks uit maar liefst vier carrosserievarianten zal bestaan. Die zullen niet alleen in verpakking verschillen, maar tevens anders van smaak zijn. De Vectra sedan is de variant die naar verwachting het merendeel van de verkopen voor zijn rekening zal gaan nemen. Daarom in deze test de verwachte smaak van het brede publiek.

Arno Witvliet
17 May 2002 07:22Gewijzigd op 13 November 2020 23:34
De nieuwe Opel Vectra scoort op vrijwel alle fronten stukken beter dan zijn voorganger. - Foto RD, Sjaak Verboom ¶
De nieuwe Opel Vectra scoort op vrijwel alle fronten stukken beter dan zijn voorganger. - Foto RD, Sjaak Verboom ¶

Opel staat in Nederland voor een uitdaging van formaat. ’s Lands grootste autoverkoper zag zijn leidende positie steeds meer onder vuur liggen van uitdagers als Volkswagen, Peugeot, Renault en Ford. Vooral de twee Franse giganten roken de macht en wisten de consument met originele en aansprekende modellen bij de Duitse grootmachten vandaan te trekken. Opel zag de afzet van Astra en de Vectra teruglopen maar wist zich dankzij de enorm populaire Zafira nog enigszins te handhaven. De Vectra is vanouds een belangrijk volumemodel voor Opel. Wisseling van de wacht is alles bij elkaar dan ook meer dan welkom.

De nieuwe Vectra doet op het eerste gezicht maar weinig aan zijn voorganger denken. Opel gooide het roer drastisch om en boetseerde een compleet nieuwe auto. Van opzij gezien lijkt de Vectra sedan wel wat op de Astra sedan, maar recht van voren of van achteren is de auto compleet anders. Op dezelfde wielbasis als de sedan rollen in de tweede helft van dit jaar de eerste exemplaren van de vijfdeurs Vectra GTS van de band die anders dan zijn voorganger nadrukkelijk als een sportief alternatief voor de Vectra sedan gepositioneerd wordt. Opel voorziet de Vectra GTS niet alleen van sportief ogende cosmetische aanpassingen, maar belooft daarnaast een ander onderstel dat garant staat voor een dynamischer weggedrag.

Volgend jaar beleven de Vectra’s Signum en Stationwagon hun debuut. Dit duo staat niet alleen op een langere bodemplaat dan de sedan en de GTS, maar munten volgens Opel uit in ruimte, bedieningsgemak en comfort.

Indrukwekkend stil
Opel levert de Vectra sedan alleen met viercilindermotoren: twee benzine- en twee dieseltypes. De sportieve Vectra GTS wordt leverbaar met een 155 kW/211 pk sterke 3,2 liter zescilinder benzinemotor. Voor de overige versies zal deze krachtbron niet beschikbaar komen. Dat wil niet zeggen dat de koper van een sedan zich tekortgedaan hoeft te voelen.

De basis wordt gevormd door een benzinegestookte 1,8 liter zestienklepper die goed is voor een maximumvermogen van 90 kW/122 pk. Het alternatief voor de benzinerijder wordt gevormd door de 108 kW/147 pk sterke 2,2 liter zestienklepper. Dieselaars worden bediend met twee direct ingespoten dieselmotoren met een cilinderinhoud van 2,0 dan wel 2,2 liter, die achtereenvolgens goed zijn voor een maximumvermogen van 74 kW/100 pk en 92 kW/125 pk.

De geteste Vectra werd aangedreven door de sterkste viercilinder benzinemotor. Daarbij viel een tweetal zaken nadrukkelijk op. Allereerst is de Vectra 2.2 16V meer dan vlot te noemen. De auto accelereert in 10,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en Opel belooft een topsnelheid van 216 km/h. Ten tweede is de Vectra indrukwekkend stil. De vorige generatie Vectra gold niet bepaald als een stille auto, maar de reductie van het geluidsniveau moet bij de ontwikkeling van de nieuweling een torenhoge prioriteit hebben gekregen. Met een topklasse resultaat overigens. Het brandstofverbruik is wat minder top, maar met een gemiddelde score van 1 op 12,1 kan de Vectra goed meekomen.

Schokdempers
Opel mikt met de Vectra sedan op een breed publiek en heeft bij de afstemming van het onderstel de nadruk gelegd op comfort. De Vectra weet dan ook goed raad met de verwerking van oneffenheden in het wegdek, al zouden de schokdempers achter wat minder stevig mogen zijn. Nu ervaren de achterinzittenden soms net even te veel van het wegdek.

Het weggedrag van de nieuwe Opel laat zich goed vergelijken met dat van de Nissan Primera of de Renault Laguna. Comfort staat hoog in het vaandel, maar de dynamiek laat wat te wensen over. Zo voelt de stuurinrichting wat ongevoelig aan, wat de stabiliteit in rechte lijn niet ten goede komt. In bochten reageert de Vectra met goedmoedig onderstuur. Wie echt de limiet opzoekt, wordt uiteindelijk geconfronteerd met het uitbreken van de achterzijde, wat een stuk lastiger gecorrigeerd kan worden. Normaal rijgedrag leidt in de Vectra echter nimmer tot onaangename verrassingen.

Wellicht biedt de Vectra GTS straks soelaas, zodat Opel niet alleen de comfortzoekers kan bedienen maar ook de sportiever ingestelde automobilist een alternatief voor bijvoorbeeld de Ford Mondeo kan bieden. De remmen alsmede de versnellingsbak functioneren goed respectievelijk uitstekend en kunnen de toets der kritiek derhalve prima doorstaan.

Het interieur van de Opel Vectra is wederom typisch Duits. Opel monteert een ietwat saai, maar -vooral- doelmatig en overzichtelijk ingedeeld dashboard. Het geheel is opgetrokken uit stevige materialen waarvan de afwerking nog niet helemaal top is. De naden tussen de kunststoffen zijn niet overal even breed. Hier liggen nog kansen voor Opel. De bediening van een en ander is echter oké.

Voorstoelen
Punten pakt de Vectra met de twee uitstekende voorstoelen. Ze zijn niet alleen groot en stevig vormgegeven, maar beschikken tevens over een keur aan verstelmogelijkheden. In combinatie met een in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel garandeert een en ander een prima zitpositie. Het aanbod van ruimte voor hoofd en onderdanen is voorin dik voor elkaar. Achterin is het wat krapper, hoewel er ten opzichte van de afgeloste Vectra een enorme verbetering is gerealiseerd. Concurrenten als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Citroën C5 zijn echter net even een slag groter. De kofferruimte meet een inhoud van 500 liter en behoort daarmee tot de top van zijn klasse.

Opel levert de Vectra in een drietal uitvoeringen. Zo is er voor 22.995 euro een Vectra 1.8 16V beschikbaar die standaard onder andere voorzien is van ABS, allerlei air- en sidebags, airco en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels.

Wie 1000 euro extra investeert krijgt een Vectra Comfort: cruise control, boordcomputer, automatische luchtcirculatie, in acht standen verstelbare voorstoelen, mistlampen voor en een maatje grotere en bredere wielen. Nog eens 1900 euro meer naar de rekening van de dealer overboeken leidt tot de Vectra Exclusive, die onder meer voorzien is van houten decoratiepanelen en een lederen stuurwiel.

De Vectra 2.2 16V vergt een meerprijs van 2000 euro ten opzichte van de basismotorisering. De Vectra 2.0 DTi is leverbaar vanaf 24.995 euro terwijl de Vectra 2.2 DTi 1000 euro duurder is.

Goede positie
De nieuwe Opel Vectra doet zijn voorganger in vrijwel alle opzichten verbleken. De auto is niet alleen veel groter, maar rijdt bovendien stukken beter. De concurrentie heeft echter evenmin stilgezeten, zodat de vraag rijst welke positie de nieuwe Vectra inneemt in het strijdperk van vandaag. Een meer dan goede, zo kan geconcludeerd worden. De nieuwe Opel Vectra is verbazingwekkend stil, toont zich erg comfortabel, heeft een prima uitrusting en een verantwoord prijskaartje.

Er is derhalve maar weinig mis met de nieuwe Vectra. De Vectra moet toppers als de Ford Mondeo en de Citroën C5 op punten voor zich dulden, maar streeft concurrenten als de Volkswagen Passat of de Renault Laguna met gemak voorbij. De Opel Vectra van vandaag zal ongetwijfeld een grote schare automobilisten aanspreken en is derhalve weer een auto om rekening mee te houden. Sommigen zullen de sedan wellicht wat saai vinden. Voor hen lijkt het wachten op de Vectra GTS meer dan de moeite waard.

Opel Vectra 2.2 16V Comfort

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer