Vodafone maakt meer winst, verliest marktaandeel
Het mobieletelefoonbedrijf Vodafone Libertel heeft het afgelopen jaar meer winst gemaakt, ondanks een afname van het marktaandeel. De nettowinst liep met 63 procent op tot 142 miljoen euro. Het marktaandeel liep in dezelfde periode echter ongeveer 2 procentpunt terug tot circa 27 procent.
Het boekjaar 2001/2002 van Vodafone Libertel loopt tot 31 maart. In die periode zag het concern de omzet met 14 procent stijgen tot 1,34 miljard euro. Dat meldde de onderneming woensdag in Amsterdam bij de presentatie van de jaarcijfers. Het resultaat van de onderneming was hoger dan de verwachtingen van analisten.
Dat de winst veel harder is gestegen dan de omzet heeft mede te maken met sterk afgenomen investeringen. Het bedrijf spendeerde 51 procent minder (108 miljoen euro). Het komende jaar lopen de investeringen weer op. Het bedrijf steekt tussen de 200 miljoen en 220 miljoen euro in onder meer het netwerk. Ongeveer de helft van dat bedrag gaat naar investeringen in snelle internetdiensten.
Vodafone Libertel verwacht dat de ontwikkeling van een afnemend aandeel met toch meer winst doorzet. De totale markt steeg licht tot ongeveer 12 miljoen bellers. Dat is 75 procent van de bevolking. Het Maastrichtse belbedrijf heeft zelf 3,2 miljoen klanten. Dat is ruim 10.000 klanten minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het concern wil zich concentreren op klanten die meer opbrengen. Dat zijn vooral bellers met een abonnement.
„Het aantal belminuten is het afgelopen jaar flink gestegen”, vertelt financieel directeur A. Schuit. „Onze klanten verbelden in totaal ongeveer 4,7 miljard minuten tegen 4 miljard een jaar eerder.” Tussen een klant die met een telefoonkaart belt en één met een abonnement zit een groot verschil in de opbrengst. De klant die vooraf betaalt, spendeert maandelijks 12,70 euro, tegen 70,50 euro voor de abonnementhouder.
Mobiele bellers lijken niet heel erg trouw. Ongeveer eenderde van alle prepaid-bellers is in een jaar overgestapt naar een ander belbedrijf. Anderen kwamen daarvoor in de plaats. „Ook hebben we vorig jaar veel inactieve bellers afgesloten. Dat heeft de cijfers beïnvloed”, zegt Schuit. Bij de abonnementhouders was deze zogeheten ”churn” ongeveer 21 procent.
„We hebben een goed jaar achter de rug”, zegt bestuursvoorzitter D. Jones. „Onze positie op de markt is sterk. Onze vooruitzichten zijn goed. We willen groeien door betere klanten. Daarnaast moet groei komen uit nieuwe producten en diensten.”
Een van die nieuwe diensten is snel internet via de mobiele telefoon (GPRS). Vodafone Libertel heeft hoge verwachtingen van het product, hoewel het volgens Schuit momenteel niet storm loopt. „GPRS ontwikkelt zich langzaam”, luidt zijn verklaring. Schuit wil niet zeggen hoeveel klanten van de dienst gebruikmaken.
GPRS is de voorloper van het nog snellere UMTS. Vodafone Libertel is bezig met het bouwen van een netwerk voor deze internetdiensten. Eerst bouwt het bedrijf in de vier grote steden aan het netwerk. In de eerste helft van volgend jaar worden UMTS-diensten officieel gelanceerd.