Klachten over reclame Dutchtone
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft enkele honderden klachten binnengekregen over een televisiereclame van Dutchtone. In het spotje, dat sinds 6 mei is te zien, gaat een aantal gewelddadige kabouters met pikhouwelen een auto waarin een gezin zit, te lijf.
Een woordvoerder van de RCC zei woensdag dat de meeste klachten over het geweld in het spotje gaan. Veel klagers zeiden dat de reclame bovendien discriminerend is voor kleine mensen.
In het spotje vallen de kabouters de auto aan omdat het gezin dat erin zit te weinig entree heeft betaald voor een sprookjespark. Na de aanval met pikhouwelen besprenkelen de sprookjesfiguren de wagen met benzine, om de auto vervolgens in brand te steken.
Dutchtone zegt met het spotje zijn doelgroep van jonge volwassenen duidelijk te willen maken dat je met een abonnement niet voor verrassingen komt te staan. „Wij hebben nooit iemand voor het hoofd willen stoten met deze reclame”, verklaart een woordvoerder van het telecombedrijf.
Dutchtone zelf kreeg ook verschillende reacties binnen over het spotje. Verscheidene ouders hebben bij het bedrijf geklaagd, omdat kinderen door de reclame een verkeerd beeld van kabouters zouden krijgen. Daarom besloot Dutchtone dinsdag om de reclame alleen nog na acht uur ’s avonds uit te zenden.
De RCC heeft drie klachten in behandeling genomen en laat volgende week dinsdag weten of het spotje in strijd is met de reclamecode.