Staking jaagt treinreiziger auto in
Nederland bereidt zich voor op de spoorstaking van vrijdag. Mensen die moeten werken, proberen een manier te vinden om op tijd aanwezig te zijn. Vooral huurauto’s zijn in trek.
De autoverhuurders kunnen de vraag nauwelijks aan. Voor veel bedrijven ziet het er echter minder rooskleurig uit. De staking bij spoorbeheerder ProRail lijkt veel financiële schade te veroorzaken.
De 3000 werknemers leggen vrijdag het werk neer. Ze zijn boos over het CAO–eindbod van de spoorbeheerder. Vooral het loonbod is in slechte aarde gevallen. Een staking onder de verkeersleiders van ProRail legt heel het treinverkeer plat. De verwachting is dat vrijdag geen enkele trein kan rijden.
De bonden hebben voor een vrijdag gekozen om actie te voeren, omdat veel mensen dan toch al vrij zijn. Werknemers die niet van de zon kunnen genieten, worden op tijd op het werk verwacht. De ervaring leert dat ze inventief genoeg zijn om een manier te vinden om op kantoor te komen, aldus verscheidene ondernemingen. „Collega’s lossen vervoersproblemen onderling altijd wel op", zei een woordvoerder van Nationale Nederlanden.
Een auto huren is een populaire oplossing. Veel autoverhuurders vrezen niet aan de vraag te kunnen voldoen. Niet alleen de staking bij ProRail speelt een rol, ook het verwachte mooie weer dit weekeinde zorgt voor drukte bij de verhuurbedrijven.
Ondanks de grote vraag naar huurauto’s, voorziet de ANWB geen bomvolle snelwegen vrijdag. De ochtendspits zal normaal verlopen, is de verwachting. Alleen in de avonduren zal het drukker zijn dan normaal. Veel mensen kiezen er volgens de ANWB voor om dit weekeinde op pad te gaan om van het mooie weer te genieten. Vooral de bekende knelpunten bij de grote steden en de wegen in het oosten van het land moeten het ontgelden.
De financiële schade van de spoorstaking lijkt omvangrijk te zijn. De Nederlandse Spoorwegen verwachten enkele miljoenen euro’s kwijt te zijn en goederenvervoerder Railion heeft berekend dat de schade minimaal 550.000 euro bedraagt.
De onderneming kan minder transporten naar andere dagen verplaatsen dan verwacht. „Veel bedrijven kunnen de goederen gewoonweg niet eerder aanleveren en wij hebben ook niet genoeg capaciteit om alles donderdag of zaterdag te vervoeren", aldus een woordvoerder. De nasleep van de staking duurt volgens Railion na het weekeinde nog zeker vier dagen.
Ook de opdrachtgevers voor transporten, de verladers, lopen veel geld mis door de staking. Een woordvoerder van belangenvereniging EVO schat de schade vele malen hoger dan de 550.000 euro van Railion. „Je kunt vervoer van het spoor overhevelen naar de weg, maar dat is ruim twee keer zo duur. Dat komt vooral hard aan bij de kleine bedrijven".
Het vervoersbedrijf NoordNed dient in ieder geval een schadeclaim in bij ProRail. Een schatting van het totale bedrag wilde de onderneming niet maken. NoordNed loopt inkomsten mis en zet bussen in, wat geld kost. Vervoerder Syntus sluit een claim niet uit. De NS wil een deel van de schade verhalen op ProRail.
Busmaatschappijen Connexxion, NoordNed, Arriva en de Rotterdamse RET verruimen de tijden waarop de OV–studentenkaart geldig is rond de spoorstaking van ProRail vrijdag. Eerder nam de NS al maatregelen om studenten toch te kunnen vervoeren op donderdag en zaterdag. Op die dagen is voor veel studenten de OV–jaarkaart niet geldig.