Economie

Zwakkere vraag remt groeiambities Philips

Philips signaleert in het tweede kwartaal een zwakkere vraag in de consumentenmarkten, vooral in Europa. Hierdoor worden volgens topman G. Kleisterlee de groeiambities van het Nederlandse concern op korte termijn verstoord.

ANP
16 June 2005 10:40Gewijzigd op 14 November 2020 02:39

Dat heeft Philips woensdag bekendgemaakt, voorafgaande aan een analistenbijeenkomst. Deze ontwikkeling houdt het concern er niet van af door te gaan met de merkencampagne. In het tweede kwartaal investeert Philips hier circa 75 miljoen euro in.

De divisies die het meest onder de zwakke consumentenvraag lijden, zijn Huishoudelijke Apparaten en Consumentenelektronica. Deze activiteiten zijn goed voor de helft van de concernomzet. Bij huishoudelijke apparaten zullen de winstmarges kleiner worden, aldus Philips. Bij consumentenelektronica, waar de marges al dun zijn, is geen verdere achteruitgang te verwachten.

Ook in het segment overige activiteiten voorziet het concern mindere prestaties. Daarbij gaat het om activiteiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, ontwerp en intellectueel eigendom. Philips gaat door met het vergroten van de efficiency van zijn kernactiviteiten en met het afstoten van niet-kernactiviteiten om zijn doelstellingen op middellange termijn te halen, aldus Kleisterlee in dat verband.

Kleisterlee verwacht niet dat de zwakke vraag naar consumentenproducten een ramp voor dit jaar voorspelt. „U moet geen ramp verwachten. Dit is niet iets om dramatisch over te doen. We vertellen u niet dat we veel somberder zijn geworden over de rest van het jaar”, aldus de topman tegenover analisten.

Philips wil de concernomzet jaarlijks met 5 tot 6 procent laten groeien. Analisten verwachten nu dat die doelstelling dit jaar niet haalbaar is.

Voor de medische divisie, het onderdeel dat de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden voor Philips, blijft het concern mikken op verdere groei via overnames of samenwerkingsverbanden. Philips wil op de lange termijn iets beter presteren dan de jaarlijkse omzetgroei van 4 tot 5 procent die de sector behaalt.

Op de beurs in Amsterdam werd Philips flink gestraft voor zijn sombere uitlatingen over de consumentenmarkt. De beurskoers van het concern daalde met ruim 5 procent tot 21,32 euro. Daarmee was Philips de grootste verliezer in de AEX-index.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer