Geen verliezers in strijd om Antonveneta
Banca Popolari di Lodi (BPL) heeft woensdag haar bod op Banca Antonveneta verhoogd tot 27,50 euro per aandeel. Dat is één euro meer dan het laatste aanbod van ABN AMRO. Het bod van Lodi bestaat uit geld en aandelen en is daardoor minder gunstig, omdat de Nederlanders cash bieden.
ABN AMRO ontkende woensdag een tegenbod te doen. Al eerder deze week liet de bank uit Amsterdam weten niet hoger te zullen gaan. Mogelijk valt eind juli de beslissing als de aandeelhouders van Antonveneta in vergadering bijeenkomen.
Het opbieden heeft ertoe geleid dat de aandelen Antonveneta nu veel meer waard zijn dan een halfjaar geleden. Het dagblad La Repubblica rekende uit dat als BPL en haar bevriende grootaandeelhouders de strijd voor gezien houden, zij er miljarden euro’s op vooruitgaan. BPL alleen zou al 2,4 miljard incasseren. Zou ABN AMRO uit het proces stappen, dan kan ze 60 miljoen euro tegemoet zien.
De strijd om de controle over Banca Antonveneta wordt behalve met euro’s ook met juristen gevoerd. Volgens het dagblad Il Messaggero heeft de bank uit Lodi dinsdagavond voor de vierde maal een klacht ingediend tegen ABN AMRO. ABN AMRO spande ook al eens een zaak aan tegen de Italiaanse centrale bank. Justitie houdt zich sinds mei bezig met onderzoek naar de rol van Gianpiero Fiorani, de topman van Banca Popolare di Lodi.
Het derde vlak waarop de strijd wordt gevoerd, is het publicitaire. Vorige week plaatste de Nederlandse bank in alle belangrijke Italiaanse dagbladen een paginagrote advertentie met als kop: ”Wat kan ABN AMRO betekenen voor Banca Antonveneta?”.
Toen ABN AMRO eind vorig jaar een bod uitbracht op Banca Antonveneta, kon zij zich niet indenken dat een kleine aandeelhouder, die de baas is van de bescheiden Banca Popolare di Lodi, in de weg zou liggen. Om Lodi van zich af te schudden, verhoogde ABN AMRO vorige week het overnamebod met anderhalve euro tot 26,50 euro per aandeel. Daarmee kwam het 50 cent boven het bod dat Lodi eerder deed. „Op financiële gronden moet ABN AMRO met zo’n bod winnen”, meende dinsdag een aandelenadviseur die werkt in een filiaal van Banca Antonveneta in Rome.
Toch is het verre van zeker dat met het nieuwe bod de Italiaanse buit wordt binnengehaald. „Particulieren hebben hun aandelen Antonveneta allang van de hand gedaan”, verklaarde de adviseur. Blijft over de pakketten van de grootaandeelhouders. Marktanalisten van JP Morgan zijn sceptisch over de kansen van ABN AMRO. „De bank uit Lodi en haar vrienden hebben meer dan vijftig procent van de aandelen in handen. Het lijkt onmogelijk om dat bondgenootschap te breken met maar vijftig cent per aandeel meer.” Het nieuwe bod van BPL bevestigt dat.
De advertentie van ABN AMRO moet goodwill kweken. „Het is een operatie om het imago te verbeteren”, meent het Italiaanse persbureau Adn Kronos. Er is in elk geval definitief een einde gekomen aan de geruisloze operatie die ABN AMRO voor ogen had toen ze haar plan lanceerde om Banca Antonveneta over te nemen. „De Nederlanders vermijden het liefst een gevecht op open terrein”, schreef het Italiaanse opinietijdschrift L’Espresso eind vorig jaar nog. Inmiddels moet het blad concluderen dat de Nederlanders wel hun tanden tonen.
In de advertentie vertelt ABN AMRO dat ze al tien jaar lang partner van de Italianen is, en dat ze diepgaande kennis heeft vergaard over de bank en een actieve rol heeft gespeeld in haar voorspoed. Daar heeft volgens de copywriters van ABN AMRO de klant baat bij. „Deel uitmaken van de ABN AMRO-groep zou voor Banca Antonveneta en haar cliënten betekenen dat ze kunnen beschikken over de steun, de kennis, de stabiliteit, het kapitaal en de producten die noodzakelijk zijn om de volgende stap te maken in de ontwikkeling naar een van de belangrijkste banken van Italië.”
Of ze hiermee de aandeelhouders paait, is maar de vraag. Maar de advertentie lijkt zich via het grote publiek te richten op de opinieleiders. Volgens Tom de Swaan, financieel directeur van ABN, is het klimaat aan het verbeteren. Blijkens Italiaanse persberichten zouden „consumentenverenigingen, vakbonden en politici” op de hand van de Nederlandse bank zijn. De linkse pers is sowieso vóór ABN AMRO, omdat zij tegen de president van de centrale bank is. Hij wordt gezien als aanhanger van Berlusconi. Een voordeel voor ABN AMRO is dat afgelopen weekend de overname rondkwam van de Duitse bank Hypo door de Italiaanse Unicredit. Italianen die bang zijn voor de Italiaanse identiteit van hun banken kunnen niet meer volhouden dat Italiaanse banken alleen worden overgenomen.