Economie

Euro zorgt voor hogere omzetten

De makers van geldsorteermachines varen wel bij de invoering van de euro. De komst van de nieuwe Europese munt heeft ervoor gezorgd dat de omzet meer dan verdubbeld is, zo vertelde R. Angel van het bedrijf Denocard Jardimex gisteren op de retailbeurs Euro in detail. Ook de verkoop van europrullaria neemt hand over hand toe.

Van onze redactie economie
16 October 2001 12:21Gewijzigd op 13 November 2020 23:14

De klandizie voor geldsorteermachines is uitgebreid: iedereen die na 1995 geen nieuw apparaat heeft aangeschaft, moet een nieuwe kopen omdat de oudere machines niet omgebouwd kunnen worden. Angel: „We zien duidelijk een piekomzet door de komst van de euro.” Volgens hem hebben veel bedrijven gewacht met het kopen van een nieuwe kassa of sorteermachine.

Gemengd muntgeld
Alleen de nieuwerwetse apparatuur, die gemengd muntgeld sorteert op waarde, kan worden omgeschakeld van dubbeltjes en kwartjes naar euromuntjes. Bij oudere machines wegen de ombouwkosten vaak niet op tegen de aanschafkosten van een nieuwe, gaf Angel als verklaring voor de sterk gestegen verkoopcijfers.

Denocard is een van de vijf bedrijven in Nederland die geldverwerkers maken. Daarnaast maakt en verkoopt de onderneming kassa’s en muntwikkelpapier. Guldenhulsjes worden al niet meer gemaakt, want daar heeft niemand meer wat aan. Vanaf nu zijn het alleen nog maar wikkels voor setjes euromunten die uit de fabriek rollen.

Ook de afzet van kassa’s is volgens Denocard sterk toegenomen. Vooral naar kassa’s met verstelbare vakjes is veel vraag. Die kunnen zowel voor guldens als euro’s worden gebruikt. Veel andere kassa’s zijn speciaal voor guldens, wat een winkelier voor problemen kan plaatsen. Er zijn immers acht euromuntjes en maar zes guldenmuntjes.

Op de beurs introduceerde Denocard nog een ander nieuwigheidje voor de detailhandelaar. Met de komst van de euro heeft die geen uv–lamp meer nodig om de echtheid van de biljetten te controleren, zoals bij guldenbiljetten vaak gebeurt. „De kenmerken die met uv–licht kunnen worden gecontroleerd kan iedereen tegenwoordig namaken”, stelde Angel. De eurobiljetten hebben echter minimaal zeven andere echtheidskenmerken, die met een ingenieus spiegeltje te checken zijn. Al dan niet met ingebouwd lampje.

Ideale periode
Euroartikelen krijgen eventjes meer aandacht dan Máxima. In de Blokker–filialen tenminste. De komende weken voeren de nieuwe munt en sinterklaas samen de boventoon in de winkels.

Spaarpotten, spelletjes, het boek ”Ons laatste geld”, alles als er maar een euroteken op staat. De echte euro–explosie komt eind oktober, als ook de sint de winkel binnenstapt. Een woordvoerder van Blokker noemt november en december voor de omschakeling naar de euro een ideale periode voor deze cadeauartikelen. „Zeker met de feestmaand erin.”

Bij Blokker staat de komst van de euro centraal, Marskramer leeft meer in het verleden en neemt in de winkel afscheid van de gulden. Er is een bewaarblikje te koop voor Nederlandse munten. Echt emotionele mensen kunnen het Nederlandse muntgeld in een speciaal fotolijstje doen en aan de muur hangen.

Veel aandacht besteedt de winkel niet aan het nieuwe geld. „In de folder die voor de feestdagen komt, adverteren we met de artikelen. Maar we gaan niet de hele winkel versieren met de euro”, zegt een woordvoerster. Een stil afscheid dus.

Niet vrolijker
Xenos doet bewust niets aan de muntwisseling. „We hebben overwogen glazen met het euroteken in de winkel te zetten, maar we hebben het toch maar niet gedaan.” Als reden hiervoor noemt een woordvoerder dat het commercieel niet aantrekkelijk is. „Mensen worden niet vrolijker van een glas met eurodecoratie in de kast.”

Winkelketen Hema besteedt ook niet veel aandacht aan de komst van de euro. De winkel is een van de afhaalpunten van de gratis eurokit waar iedere Nederlander recht op heeft. Verder komen er volgens een woordvoerster een paar artikelen over de laatste guldens en de euro. Of de decoratie in de winkel wordt aangepast aan de nieuwe munt is volgens een woordvoerster nog niet bekend.

Vroom en Dreesman laat het winkelende publiek kennismaken met de euro door echte euro’s uit te geven. De klanten kunnen een setje euro’s kopen, maar er nog niet mee betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer