Aanklacht tegen Cerfontaine en Schultz
De oprichter van projectontwikkelaar Chipshol, Jan Poot, heeft een aanklacht tegen Schiphol–topman Cerfontaine en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) ingediend. Volgens Chipshol hebben ze gelogen over een bouwverbod voor het Groenenberg–terrein bij de luchthaven. Dat heeft directeur P. Poot van de onderneming woensdag laten weten.
De projectontwikkelaar, die al jaren is verwikkeld in een juridische strijd met Schiphol en diverse overheden, verwijt de topman en de staatssecretaris crimineel gedrag. Ze hebben door misleiding steun gezocht en gekregen voor het bouwverbod van alle betrokken overheden, zoals het Rijk, de provincie Noord–Holland en de gemeente Haarlemmermeer, aldus Chipshol.
Poot heeft aangifte gedaan van samenspanning, misbruik van gezag en het opzettelijk verstrekken van onware gegevens door Schultz. Beide wordt verweten de ontwikkeling van een kantorenpark op een terrein bij Schiphol te hebben gesaboteerd.
Op het Groenenberg–terrein wil de projectontwikkelaar al sinds 1996 een groot kantorenpark neerzetten. Het project is echter nooit van de grond gekomen door tegenwerking van Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Het Groenenberg–terrein ligt volgens Schiphol zo dicht bij de Aalsmeerbaan, dat een kantorenpark de veiligheid in gevaar zou brengen. Daarom heeft Cerfontaine jaren geleden het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevraagd een bouwverbod op te leggen voor het gebied.
Uit een recent onderzoek van het Nationaal Lucht– en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) blijkt echter dat de gebouwen geen invloed hebben op de veiligheid. Alleen geparkeerde vrachtwagens op een gepland parkeerterrein zouden een gevaar kunnen opleveren. Chipshol heeft de plannen daarvoor daarom geschrapt. Directeur Poot beweert bovendien dat het NLR in 1989 ook al tot de conclusie is gekomen dat het kantorenpark er zou kunnen komen.
De financiële schade voor Chipshol is ondertussen flink opgelopen, meent Poot. Hij eist zeker 100 miljoen euro van Schiphol. De rechtbank in Haarlem heeft eerder dit jaar bepaald dat Chipshol inderdaad recht heeft op een schadevergoeding. De hoogte van het bedrag moet nog worden vastgesteld. De luchthaven vindt de eis van de gebiedsontwikkelaar „buiten proporties".