Transport wil nieuwe tachograaf uitstellen
De internationale organisatie voor wegtransport IRU waarschuwt voor een chaos rond de nieuwe digitale tachograaf. Het nieuwe controleapparaat voor rusttijden zou vanaf 5 augustus verplicht in nieuwe trucks moeten zitten. Maar ongeveer de helft van de EU-landen is nog niet klaar met de benodigde wetten, tachograafkaarten en instructies voor de werkplaatsen.
Leveranciers van de digitale tachografen hebben bovendien pas twee weken geleden de eerste apparaten bezorgd bij de truckfabrieken. Veel nieuwe trucks rollen nu nog van de band met de oude, analoge tachograaf. De bedrijven kunnen daarvoor echter beboet worden.
De IRU vraagt de ministers van Verkeer in de Europese Unie om uitstel van de digitale tachograaf. De ministers zouden dat moeten doen op hun vergadering 27 juni, meldde de organisatie maandag in Brussel.
De wegvervoerders van Transport en Logistiek Nederland (TLN) steunen de oproep van hun internationale organisatie. Nederland is wel klaar voor de digitale tachograaf in nieuwe vrachtwagens, aldus TLN.
Europees commissaris Barrot (Transport) onderzoekt momenteel of de fabrikanten wel voldoende nieuwe tachografen leveren. „De nieuwe tachografen moeten beschikbaar zijn vooraleer de Europese voorschriften in werking kunnen treden”, antwoordde Barrot recent op vragen van europarlementslid Hennis-Plasschaert (VVD), die zelf voor uitstel is.
Het Europees Parlement stelde eerder dit jaar al dat een jaar uitstel nodig is. Maar ministers en Europese Commissie negeerden dat tot dusver. Europarlementariër Corien Wortmann beschrijft de situatie daardoor als „vijf voor twaalf. Het is toch van de zotte: half juni en bedrijven die nu een vrachtwagen bestellen, weten nog steeds niet of ze wel of geen digitale tachograaf moeten laten installeren.”
Wortmann is een van de europarlementariërs die met de ministers en de Europese Commissie gaat onderhandelen over de tachograaf en over rusttijden. Dat gebeurt op z’n vroegst in september.