Crisis op luchtvaartshow
Het grootste Europese lucht- en ruimtevaartconcern, EADS, heeft maandag een streep gezet door de voor dinsdag aangekondigde persconferentie over ’s werelds grootste vliegtuig de Airbus A380 op de prestigieuze internationale luchtvaartshow op de Franse luchthaven Le Bourget. De reden was even duidelijk als pijnlijk. Het concern kampt al enige tijd met een bestuurscrisis en heeft nog steeds geen nieuwe topman.
De aandeelhouders van EADS liggen al een halfjaar met elkaar overhoop over de vraag wie het concern moet gaan leiden. Ook kunnen ze het niet eens worden over de nieuwe bestuursvoorzitter bij Airbus, een dochterbedrijf van EADS.
Het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler heeft 30 procent van de aandelen in handen, precies evenveel als het Franse Sogeade, dat op zijn beurt eigendom is van de Franse staat en het concern Lagardère. Het Spaanse staatsbedrijf SEPI bezit 5,5 procent van EADS. De rest van de stukken, ruim 34 procent, is genoteerd aan de effectenbeurzen van Frankfurt, Parijs en Madrid.
De oorzaak van de impasse ligt bij de Fransman Noël Forgeard, die af zou willen van de dubbelhoofdige leiding van een Fransman en een Duitser en zelf het roer van EADS in handen zou willen nemen. De Franse president Jacques Chirac steunt Forgeard, maar DaimlerChrysler is dwars gaan liggen.
Momenteel wachten Forgeard en de Duitser Thomas Enders elk op hun benoeming als co-directeur. EADS wordt momenteel door de commissarissen bestuurd.
Op de achtergrond speelt een andere discussie tussen de aandeelhouders. Die gaat over de vraag of EADS een belangrijke toeleverancier moet overnemen, het Franse elektronicaconcern Thales, in Nederland eigenaar van Hollandse Signaalapparaten. Forgeard en Chirac zijn voor. DaimlerChrysler is tegen omdat bij een volledige inlijving de Fransen te veel macht binnen EADS zouden krijgen.
Corus heeft zijn grootste aluminiumcontract ooit in de wacht gesleept. Het gaat om een vijfjarig contract ter waarde van meer dan 550 miljoen dollar met vliegtuigbouwer Airbus. Het Brits-Nederlandse staal- en aluminiumconcern levert de komende jaren aluminiumdelen voor de romp en vleugels voor alle type Airbus-toestellen.
De aluminiumdivisie van Corus, goed voor een jaaromzet van 1 miljard pond (1,5 miljard euro), staat nog altijd in de etalage. Gesprekken met geïnteresseerde partijen zijn gaande. Corus’ aluminiumdivisie is met een jaarproductie van 250.000 ton ’s werelds op vier na grootste aluminiumproducent.
In 2003 stak de centrale ondernemingsraad van Corus Nederland nog een stokje voor de voorgenomen verkoop van de aluminiumtak aan het Franse Pechiney voor 750 miljoen euro.
Corus, vorig jaar voor het eerst winstgevend sinds de fusie in 1999 tussen British Steel en Hoogovens, ziet meer toekomst in staal en ziet uitbreidingsmogelijkheden in met name Turkije, waar de staalsector wordt geprivatiseerd.
De Britse fabrikant van vliegtuigmotoren Rolls Royce heeft een order voor de Trent 700 ontvangen van luchtvaartmaatschappij Air China. Met de opdracht is een bedrag van 800 miljoen dollar gemoeid. Daar zit ook een onderhoudscontract bij, aldus Rolls Royce maandag. De motoren zijn bedoeld voor de twintig Airbus-toestellen van het type A330-200 die Air China in januari voor 2,8 miljard dollar heeft besteld.