Binnenland

VVD voorstander van stakingsverbod in ov

Het VVD–Tweede–Kamerlid Hofstra pleit in ronde bewoordingen voor een stakingsverbod voor het personeel van het openbaar vervoer, op dezelfde dag dat door ambtenarenacties het stadsvervoer in enkele grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht stilligt.

ANP
10 June 2005 07:13Gewijzigd op 14 November 2020 02:38

Hij erkent het recht op staken „maar dat recht heeft grenzen als het maatschappelijk leven erdoor wordt ontwricht", zei hij donderdag in een debat in de Tweede Kamer over meer concurrentie in het openbaar vervoer.

Hofstra noemt dit soort stakingen „immoreel". Stakingen in ziekenhuizen, elektrische centrales kunnen niet. „In vitale sectoren moeten we regelend optreden". Hofstra kreeg overigens geen enkele steun van andere Kamerleden.

De oproep herinnerde GroenLinks–collega Duyvendak aan de ’worgwet’ van Abraham Kuyper uit 1903, die een stakingsverbod voor ambtenaren en spoorwegpersoneel omvatte. Tegenwoordig kan de rechter beslissen over de rechtmatigheid van stakingen in het ov. „U gaat op de stoel van de rechter zitten", concludeerde Duyvendak. „De rechter beslist op basis van een wet. Die moet dus wat aangescherpt", aldus Hofstra. Ook bij minister Peijs (Verkeer) ving hij bot, aan wie Hofstra bovendien vroeg of ze de zaak in het kabinet zou kunnen aankaarten. „Iedereen staat het vrij naar de rechter te stappen. Ik zie geen rol in het al of niet verbieden van stakingen".

De Kamer sprak met de bewindsvrouw over de verkoop van de ov–bedrijven in de vier grote steden of G4. De minister wil de G4 meer tijd gunnen, voor het busvervoer tot 2009 en voor rail (metro/tram) tot 2017. Het debat gaat over twee weken verder, maar al duidelijk werd dat Amsterdam, weliswaar gekoppeld aan extra voorwaarden, zijn wens gehonoreerd krijgt om de verkoop van bus en metro/tram gelijktijdig, in 2012, mogelijk te maken.

Diverse Kamerleden pleitten voor ervoor om de (verplichte) aanbesteding van het railvervoer te versnellen, tot bijvoorbeeld 2012. De minister wees erop dat de termijn is opgerekt, mede omdat ov–bedrijven voor grote investeringen staan. De Rotterdamse RET heeft bijvoorbeeld een twintigtal Bombardier–treinstellen besteld die 80 miljoen euro kosten voor de nieuwe Randstadrail–sneltram, zei de aanwezige RET–directeur Peters. „Dat geld moeten we terugverdienen in de exploitatie".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer