Veel verouderd lesmateriaal op basisscholen
Ruim de helft van de basisscholen in Nederland werkt met lesmateriaal van minstens elf jaar oud. Van alle in de basisonderwijs gebruikte lesmethoden is 44 procent elf jaar of ouder. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de GEU, de brancheorganisatie van educatieve uitgeverijen.
Aan het onderzoek deden meer dan 5000 basisscholen mee, 63 procent van het totaal. Ruim 3000 scholen werken met methoden van tussen de elf en dertien jaar oud en ongeveer duizend gebruiken materiaal van minstens dertien jaar oud. Dat betekent dat bijna een miljoen kinderen in het gewoon en speciaal basisonderwijs les krijgen met sterk verouderde methoden.
De onderzoekers hebben de ouderdom van het lesmateriaal bepaald door de periode sinds de aanschaf ervan op te tellen bij de tijd die nodig was om het te ontwikkelen, gemiddeld drie jaar. Een lesmethode die acht jaar geleden is gelanceerd, bevat dus elf jaar oude leerstof.
Van alle in het basisonderwijs gebruikte lesmethoden is 44 procent ten minste elf jaar oud, 16 procent tussen de vijftien en zeventien jaar oud, 7 procent achttien jaar of ouder en 1 procent 23 jaar of ouder.