Claims tegen Interpay misschien geschrapt
Winkeliers en ondernemers in de horeca zijn bereid hun miljoenenclaims tegen de banken en Interpay in te trekken.
Deze concessie vormt een opstap naar een pakket nieuwe afspraken tussen de detailhandel en de banken.
Met de nieuwe afspraken moet er een einde komen aan een slepend conflict over de kosten van betalingsverkeer.
De afgelopen maanden hebben de winkeliers en de horeca torenhoge claims aangekondigd tegen de banken en Interpay, het bedrijf dat het elektronisch betalingsverkeer regelt. De ondernemers vonden dat ze te veel hebben betaald voor pintransacties.
Zij baseerden zich op een oordeel van de kartelwaakhond NMa van vorig jaar dat Interpay te hoge tarieven in rekening heeft gebracht. Het betalingsbedrijf en de banken kregen daarvoor een boete van 47 miljoen euro opgelegd.
Een woordvoerder van het Platform Detailhandel wilde woensdag niet zeggen hoeveel de claims inmiddels bedragen. Maar de supermarktkoepel CBL schatte de schade eerder al op 200 miljoen euro.
Het intrekken van de claims is het gevolg van een akkoord dat de detailhandelaren en de horeca woensdag hebben gesloten met de banken. Dit akkoord moet de komende twee maanden resulteren in een convenant voor een efficiënter en innovatiever betalingsverkeer.
Tegenover het schrappen van de claims moet een aanzienlijke verlaging van de pintarieven komen te staan. Daarnaast zullen de partijen samen gaan werken aan plannen om efficiënt betaalgedrag door zowel consumenten als zakelijke rekeninghouders te bevorderen.
Bestuurders van het Platform Detailhandel en de Nederlandse Vereniging van Banken spreken van een „doorbraak.” De winkeliers en de banken hebben jarenlang met elkaar overhoop gelegen over de kosten van het betalingsverkeer. „Het is niet eerder gebeurd dat de detailhandel en de banken samen op zoek gaan naar een constructieve oplossing”, aldus de woordvoerder van het Platform Detailhandel.