Economie

Gouden toekomst voor privé–jet in Nederland

Privé–vliegtuigen zijn in de Verenigde Staten voor de allerrijksten en directies van internationale concerns een normale manier van vervoer. In Europa begint deze vorm van reizen net van de grond te komen. Vooral in Nederland blijkt er bijzonder veel vraag te zijn naar privé–jets. Vandaar dat NetJets, wereldwijd marktleider in het aanbieden van deze toestellen, flink wil uitbreiden in ons land.

ANP
7 June 2005 15:55Gewijzigd op 14 November 2020 02:37
AMSTERDAM - Een prive-jet in volle vlucht. Deze manier van vervoer is in de Verenigde Staten voor de allerijksten en directies van internationale concerns normaal. In Europa begint deze vorm van reizen net van de grond te komen. Vooral in Nederland blijkt
AMSTERDAM - Een prive-jet in volle vlucht. Deze manier van vervoer is in de Verenigde Staten voor de allerijksten en directies van internationale concerns normaal. In Europa begint deze vorm van reizen net van de grond te komen. Vooral in Nederland blijkt

De meeste ’normale’ reizigers moeten het aan boord van vliegtuigen doen met beperkte beenruimte en matig eten. Voor de rijken der aarden ligt dat anders. Aan boord van hun privé–jet kunnen ze genieten van de beste maaltijden, een persoonlijke stewardess, grote leren leunstoelen en de allernieuwste films.

Ze moeten er natuurlijk wel wat voor over hebben. NetJets goedkoopste aanbod kost 114.000 euro. Daarvoor krijgt de koper het recht 25 uur te vliegen in het kleinste vliegtuig dat NetJets heeft. Grotere toestellen en meer vlieguren kosten al gauw tienduizenden euro’s meer.

Toch heeft NetJets, een Amerikaans bedrijf en eigendom van superbelegger Warren Buffett, geen gebrek aan klanten. Onder meer General Electric, Texaco en Dow Chemical maken gebruik van de privé–toestellen. Ook beroemde sporters als Tiger Woods en Lance Armstrong hoeven nooit met een normale luchtvaartmaatschappij te vliegen.

„Deze lijst wekt wel de indruk dat een privé–jet een speeltje voor de allerrijksten is. Maar dat is echt niet het geval", zei Robert Dranitzke, directeur communicatie van NetJets Europe. Met een eigen vliegtuig kunnen bedrijven veel efficiënter werken, doordat directies geen uren hoeven te verdoen op luchthavens en volgens Dranitzke rustig aan boord kunnen vergaderen.

In Nederland telt Netjets dertig klanten, zei Robert Baltus, vice–president van NetJets Benelux. Hij wilde niet zeggen wie dat zijn: „Dat ligt gevoelig". Wel sprak hij de verwachting uit dat het er veel meer worden. Nederland is namelijk een groeimarkt voor privé–vliegtuigen.

Tijdens de eerste maanden van dit jaar vond 3 procent van alle Europese vluchten van NetJets vanaf Nederlandse luchthavens plaats. Dat is een groei van ruim 91 procent vergeleken met 2004. In Europa is NetJets nog verliesgevend, maar in Nederland wordt al winst geboekt.

Nederland heeft een hoge concentratie van internationale bedrijven en organisaties. Veel bestuursvoorzitters en andere vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven moeten dan ook geregeld in ons land zijn. Maar niet alleen grote concerns beschouwt NetJets als potentiële klanten. Ook de rijken op de Quote 500–lijst wil de onderneming benaderen met advertenties.

„Deze mensen zijn wel moeilijk te bereiken. De meeste mensen die onze advertentie zien, kunnen een privé–vliegtuig niet betalen", zei Dranitzke. Het overgrote deel van de nieuwe klanten komt bij NetJets terecht, omdat ze via via over het bedrijf hebben gehoord.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer