Economie

Air Berlin opent aanval op Nederlandse markt

De succesvolle Duitse prijsvechter Air Berlin heeft de aanval geopend op de Nederlandse markt. Door het aantal vluchten op Schiphol flink uit te breiden, wordt de luchtvaartmaatschappij een steeds grotere bedreiging voor de positie van Transavia.

ANP
7 June 2005 14:20Gewijzigd op 14 November 2020 02:37
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Air Berlin breidt haar positie op vluchthaven Schiphol verder uit. Vanaf de herfst start de op een na grootste airline van Duitsland een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam en Palma de Mallorca. Foto: EPA
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Air Berlin breidt haar positie op vluchthaven Schiphol verder uit. Vanaf de herfst start de op een na grootste airline van Duitsland een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam en Palma de Mallorca. Foto: EPA

Air Berlin begint in november met een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam en Mallorca, een belangrijk knooppunt in het netwerk van de luchtvaartmaatschappij. Vanaf Mallorca kunnen passagiers doorvliegen naar populaire zonbestemmingen in Spanje en Portugal, zoals Faro, Alicante en Malaga. Het bedrijf vloog sinds mei al tussen Amsterdam en Berlijn.

Deze bestemmingen doet Transavia rechtstreeks aan. Verkoopdirecteur P. Hunold van Air Berlin in Nederland sprak dinsdag de verwachting uit dat veel Nederlanders voor de Duitse vervoerder zullen kiezen, ondanks de extra overstap.

„Ze zullen kiezen voor de beschikbaarheid, de service en de prijs", zei hij dinsdag. In tegenstelling tot Transavia biedt Air Berlin zijn passagiers op de langere vluchten een gratis maaltijd, een krant en entertainment aan. Op sommige trajecten belooft Air Berlin goedkoper te zijn dan zijn concurrent, maar Hunold gaf toe dat Transavia op zijn beurt op andere routes goedkopere tickets aanbiedt.

Transavia, een volledige dochter van Air France–KLM, onderkent de dreiging die van Air Berlin uitgaat. Topman O. van den Brink noemde de Duitsers onlangs „gehaaide" concurrenten. Om de strijd aan te gaan, heeft Transavia besloten vaker vanaf Schiphol op Berlijn te vliegen.

Air Berlin heeft voor Schiphol gekozen, omdat dit volgens Hunold „een interessante bestemming is voor toeristen en zakenreizigers". Wel is de luchthaven te duur, vindt de verkoopdirecteur. „Maar er is in Nederland geen alternatief".

De vluchten vanaf Amsterdam leveren nog geen geld op, voegde Hunold daaraan toe. Hij hoopt dat dit volgend jaar wel het geval zal zijn. Air Berlin is in 1978 opgericht en heeft momenteel 52 vliegtuigen. Afgelopen jaar vervoerder de onderneming twaalf miljoen mensen. Dat moeten er dit jaar meer dan dertien miljoen zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer