ProRail wil treinstaking voorkomen
Spoorbeheerder ProRail wil de vastgelopen onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor zijn personeel rechttrekken. Het bedrijf stelt voor om samen met de vakbonden een commissie in te stellen die een bindend advies moet geven over het collectieve arbeidscontract. De aangekondigde staking kan daarmee van de baan.
„De schade voor Nederland die door het loonconflict kan ontstaan, weegt voor ProRail, als bedrijf met een publieke functie, buitengewoon zwaar", aldus de beheerder van het spoorwegennet maandag. „ProRail realiseert zich dat dit voorstel van beide partijen een grote stap en bereidheid vraagt om deze kwestie tot een oplossing te brengen".
Onder dreiging van een 24-uursstaking op 17 juni stelde FNV Bondgenoten het bedrijf vorige maand een ultimatum voor een beter CAO-bod. ProRail biedt een loonsverhoging van 2,75 procent over de jaren 2005 en 2006. Verder kunnen de werknemers over 2004 een eenmalig uitkering van 400 euro krijgen en in de toekomst een resultaatafhankelijke bonus.
De bonden eisen vooral dat het gat in beloning dat nu bestaat tussen personeel van de Nederlandse Spoorwegen en de werknemers bij de spoorbeheerder wordt gedicht. Om de verschillen te verkleinen eist de CNV Bedrijvenbond 4,75 procent loonsverbetering.
Acties van het personeel van ProRail, waar 3000 mensen werken, kunnen het hele treinverkeer stilleggen. De onderneming zorgt voor het onderhoud van de sporen en regelt de verkeersleiding van de treinen. Zonder toestemming van ProRail rijden er geen treinen.