Fréjustunnel na brand „hooguit een jaar dicht”
De Fréjustunnel tussen Frankrijk en Italië blijft na de brand van zaterdag, waarbij een Sloveense en een Slowaakse vrachtwagenchauffeur het leven verloren, hooguit een jaar dicht. Dat heeft de Italiaanse minister van Vervoer Pietro Lunardi, die met zijn Franse collega Dominique Perben zondag een kijkje kwam nemen bij de tunnel, gezegd.
Lunardi zei ook dat de veiligheidsmaatregelen in de Alpentunnels verder zullen worden aangescherpt. Er waren al extra voorzieningen getroffen naar aanleiding van de brand in de Mont Blanctunnel waarbij op 24 maart 1999 39 doden vielen, maar er zal nog meer aan de veiligheid worden gedaan, aldus Lunardi. Perben zei dat de aanpassingen die na de ramp in de Mont Blanctunnel zijn aangebracht, in Fréjus „het ergste” hebben voorkomen. Beide ministers waren bijzonder te spreken over de goede samenwerking tussen de Franse en de Italiaanse brandweer, die de reddingswerkzaamheden in de tunnel voor hun rekening hebben genomen. De ramp in de 13 kilometer lange Fréjustunnel voltrok zich toen zaterdag een met autobanden geladen vrachtwagen in brand vloog, vermoedelijk doordat een as oververhit raakte of het turbosysteem vlam vatte, aldus commandant Xavier Jouannet van de brandweer in de Franse streek Savoie. Doordat de tunnel als een schoorsteen werkte, vloog door de hete gassen 450 meter achter de eerste vrachtwagen een tweede vrachtwagen in brand die lijm vervoerde, zei Jouannet. Op een gegeven moment was de temperatuur in de tunnel zo hoog dat het asfalt van de rijweg begon te smelten.
Eenentwintig mensen moesten wegens rookvergiftiging behandeld worden. Geen van hen was ernstig gewond. Lunardi zei dat de tunnel geen structurele schade heeft opgelopen en „redelijk snel” gerepareerd zal zijn. „Wij praten zeker niet over een jaar”, zei hij. Dat is mogelijk wel pas na de Olympische Winterspelen van Turijn, die in februari worden gehouden.
De Fréjustunnel vormt een belangrijke verbinding tussen Lyon in Frankrijk en Turijn in Italië waarover viervijfde van het vrachtvervoer over de weg tussen beide landen plaatsvindt. Dagelijks rijden er gemiddeld 3800 vrachtwagens door de tunnel. Zolang de tunnel gesloten blijft, zal het merendeel van het vrachtverkeer naar de Mont Blanctunnel moeten uitwijken.
De Italiaanse Groenen verklaarden dat het ongeluk heeft aangetoond dat de tunnel onveilig is en dat het vrachtverkeer in de regio beter gereguleerd moet worden. De Vereniging voor Respect van Mont Blanc waarschuwde voor een ecologische ramp als het vrachtverkeer wordt omgeleid.