Huizen kijken in een digitale etalage
Het meest gezochte huis in Nederland staat aan de Prinsengracht in Amsterdam. Woningzoekers kunnen echter meer vinden op Funda dan grachtenpandjes. De digitale etalage presenteert alle te koop staande NVM-panden uit heel Nederland. Sinds kort doet het internetbedrijf ook in muziek.
Elke dag kunnen woningzoekers speuren tussen pakweg 100.000 te koop staande huizen op Funda. Een korte omschrijving, een vraagprijs en een handvol foto’s staan garant voor brede belangstelling van het huizenminnend publiek. De een zoekt gericht, de ander wil gewoon eens een kijkje nemen in de keuken van dat huis van 5 miljoen.
De populaire huizensite is sinds 2001 in de lucht. Het internetbedrijfje uit Amsterdam is opgezet door de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) en mediabedrijf Wegener. In amper vier jaar tijd heeft Funda een naamsbekendheid opgebouwd van 82 procent. Veel reclame is er nooit gemaakt. „Wij danken onze bekendheid vooral aan mond-tot-mondreclame”, vertelt algemeen directeur Marque Joosten.
De massale introductie van breedband leverde de onderneming in 2003/2004 een groeispurt op. „De prijzen daalden, waardoor het aantal bezoekers steeg.” De gemiddelde bezoeker -tussen de 28 en 45 jaar, hoger opgeleid en een inkomen van twee keer modaal- bezichtigt per keer in een kwartier tijd zo’n 30 tot 35 woningen. Op dit moment bezoeken 200.000 bezoekers per dag de website.
De opkomst van Funda heeft de woningmarkt danig door elkaar geschud. Internet is tegenwoordig het middel bij uitstek om een huis te zoeken of te verkopen. Makelaars moeten toezien hoe internet hun traditionele rol als tipgever heeft overgenomen. Ook de informatieverstrekking verloopt in veel gevallen via het web. Aan- en verkoop worden echter meestal nog door het makelaarskantoor verricht.
De woningensite plaatst alleen huizen van NVM-makelaarskantoren. Het succes van de site noodzaakt makelaars zich aan te sluiten bij de NVM. Veel klanten vragen immers om een huizenverkoper die hun woning ook op Funda kan zetten. „Dat is een belangrijke reden voor de groei van de NVM op dit moment”, aldus Joosten.
Een plaatsing is in principe kosteloos. Voor 50 euro kan een huizenverkoper zijn onroerend goed extra onder de aandacht brengen. Voor 250 euro staat een huis in de schijnwerpers op de homepage van Funda. Ruim een op de drie woningbezitters maakt gebruik van deze betaalde mogelijkheden.
Niet iedereen is welkom op de site. De Rabobank, in sommige plaatsen ook actief als makelaar, staat op de zwarte lijst. „De NVM ligt overhoop met de Rabobank”, legt de algemeen directeur uit. „Wij willen geen ruzie met de NVM.” Een meerderheid van de aandelen van Funda is in bezit van de makelaarsvereniging.
Funda timmert stevig aan de weg. Sinds enkele maanden staan er ook huurwoningen op de site. Het aantal huurpanden, vooral van enkele grotere pensioenfondsen en vastgoedbeheerders, bedraagt op dit moment zo’n 15.000 stuks. Verder reserveert funda.nl sinds twee maanden een stukje site voor het aanbieden van tweedehands designmeubelen. Het internetbedrijf selecteert streng. Een medewerker screent het aanbod vooraf op design en merk.
Een ander nieuw initiatief is fundainbusiness.nl. De onderneming presenteert op deze site sinds oktober vorig jaar kantoren, bedrijfshallen en -panden. Het huidige aanbod van 10.000 stuks is afkomstig van NVM-bedrijfsmakelaars. „Wij richten ons hiermee vooral op het mkb.” Het aantal bezoekers schommelt rond de 15.000 per week. „Best wel veel.” De kosten voor een bedrijfsplaatsing bedragen 60 euro. Een eenvoudig rekensommetje leert dat dit onderdeel Funda zo’n 600.000 euro per jaar oplevert.
Het personeelsbestand telt op dit moment 24 fulltime medewerkers. Aan het eind van het jaar wil Joosten 30 man in dienst hebben. De omzet op jaarbasis bedraagt zo’n 8 miljoen euro. Daarvan is de helft afkomstig van funda.nl, de andere 4 miljoen is afkomstig uit advertenties van bijvoorbeeld KPN, Nuon of hypotheekverstrekkers. De nettowinst bedraagt 1 miljoen euro (2004).
Groeien wil het internetbedrijf vooral in het buitenland. Funda heeft een oogje laten vallen op Polen en Ierland. Maar ook woningen net over de grens of (tweede) woningen in Italië, Spanje en Portugal staan op het verlanglijstje. De interesse strekt zich in eerste instantie uit naar Polen. „Met 48 miljoen inwoners zou dat een mooie tweede thuismarkt zijn”, vindt Joosten. De onderhandelingen verlopen echter stroef. „Na enkele Poolse landdagen heb ik de verwachte startdatum fors uitgesteld.” In de Duitse markt ziet de Funda-directeur vooralsnog geen brood. „De woningmarkt is daar te regionaal georiënteerd voor een landelijke site.”
Funda staat voor veel bezoekers te boek als de ANWB of de Consumentenbond van de huizenmarkt. Joosten is daar niet ongelukkig mee, maar wil de merkbeleving graag meer inhoud geven. Het bedrijf presenteert daarom sinds kort cd’s met toepasselijke muziek. „Het merk moet warmer.”