Auto’s met slimme interieurs rukken op
Auto’s krijgen een slimmer interieur. Nieuwe technieken maken dat de beschikbare ruimte optimaal kan worden benut. Vooral de nieuwe generatie ruimte- en stationwagens biedt daardoor meer ruimte aan passagiers en bagage.
Ook relatief kleine ruimtewagens hebben als gevolg daarvan steeds vaker plek voor zeven inzittenden, die hun persoonlijke spulletjes in tal van opbergvakken kwijt kunnen. Bovendien zijn de auto’s veel flexibeler in te zetten, omdat de gebruiksmogelijkheden toenemen.
De Mazda 5, die in juni bij de Nederlandse dealers staat, is voorzien van een dergelijk 6+1-concept. Standaard heeft de auto zes zitplaatsen en een opbergbox op de tweede zitrij. Deze opbergbox tussen de twee stoelen kan in een handomdraai opgeklapt worden tot een zevende zitplaats.
Het belangrijkste voordeel is dat de zitplaatsen meer comfort geven en dat de passagiers op de achterste rijen zich gemakkelijker door de auto kunnen bewegen.
De Saab 9-3 Sport Estate, die in september op de Nederlandse markt komt, heeft een ”twinfloor”-concept: de laadvloer bestaat uit een dubbele bodem. Met een hendel is de vloer te ontgrendelen en om te klappen. Zo ontstaat er toegang tot een extra bagageruimte en een schot om bagage achter of tegen te verankeren.
De ontwikkelingen op interieurgebied voltrekken zich in een steeds hoger tempo, omdat fabrikanten zich langs die weg willen onderscheiden. Zo is de Opel Zafira al enkele jaren uitgerust met het Flex7-stoelsysteem: met een simpele handeling verdwijnen de achterste stoelen in de vloer, waardoor een vlakke laadruimte en vijf zitplaatsen overblijven.
Dezelfde auto beschikt sinds kort over een panoramadak, waarbij in het middelste deel vijf geïntegreerde opbergvakken van verschillend formaat zijn ingebouwd. Daarmee ontpopt Opel zich als trendsetter in het benutten van de beschikbare ruimte.
Ook grotere ruimtewagens spelen in op de trend dat interieurs steeds innovatiever worden ingericht. De ChryslerVoyager, in 1984 grondlegger van het segment van de ruimtewagens, heeft in de jongste generatie het systeem ”Stow and Go”. De stoelen op de tweede en derde zitrij kunnen met een paar handbewegingen wegklappen en in de vloer verzonken worden.
Met de stoelen in de normale stand is er in de in de bergvakken onder de stoelen plaats voor 339 liter aan bagage, als alle stoelen zijn weggeklapt, meet de bagageruimte 4550 liter, meer dan menig bestelauto.