Binnenland

Evaluatie: Burgernet Nieuwegein is succes

Het Burgernet in Nieuwegein wordt voorlopig voortgezet. Na een jaar met ruim veertig acties zijn de resultaten hoopvol en blijkt het draagvlak onder de bevolking groot, blijkt uit een evaluatie.

Van onze correspondent
1 June 2005 08:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:36

Dat maakte de politie dinsdag bekend. Het vorig jaar gestarte Burgernet is een telefonisch netwerk van inwoners van Nieuwegein. Het in Nederland unieke netwerk wordt in werking gesteld als de politie bijvoorbeeld een zoekactie naar een verdachte start.

In het afgelopen jaar werd het Burgernet 47 keer ingeschakeld. Bij veel acties ging het om zoekacties naar verdachte personen van inbraak of overlast. Ook bij zoekgeraakte kinderen of verwarde personen is meermalen Burgernet ingezet. In totaal zijn door de inzet van Burgernet vijf aanhoudingen verricht.

Het streven van de politie om gemiddeld twee of drie acties per week te hebben is niet gehaald. De komende maanden wordt ernaar gestreefd dit aantal wel te bereiken. Onderzocht wordt of Burgernet bij meer incidenten kan worden ingeschakeld. Tevens investeert de politie in het sneller inschakelen van Burgernet nadat een incident zich heeft voorgedaan.

In april is een onderzoek gehouden onder de deelnemers. Hieruit blijkt dat bijna 60 procent het gevoel heeft meer grip te hebben op de eigen veiligheid in de buurt. Ook is 58 procent alerter geworden op verdachte situaties en 91 procent van de deelnemers is van mening dat er in meer plaatsen een Burgernet moet komen. De uitkomsten van het onderzoek bepalen voor een deel of het Burgernet ook na november wordt voortgezet.

Vorig jaar meldden zich binnen een week na de instelling van Burgernet ruim 900 huishoudens aan. Dit aantal groeide verder door naar de huidige 1600 deelnemers. Mede door problemen net na de start is de pilotperiode van een jaar met een paar maanden verlengd. De geavanceerde techniek, bestaande uit een unieke combinatie van een geografisch informatiesysteem met de telefooncentrale en een database, zorgde al vóór de start voor vertraging. Vervolgens zorgde de massale aanmelding van enthousiaste burgers voor een luxeprobleem: de techniek was hier onvoldoende op voorbereid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer