Cultuur & boeken

Melkrijden is het echte werk

Titel:

1 June 2005 08:39Gewijzigd op 14 November 2020 02:36

”Melkbussen Transport in West-Nederland”
Auteur: C. A. Hoogendoorn en A. Verkaik
Uitgeverij: Hoogendoorn, Reeuwijk, 2005
ISBN 90 9018867 3
Pagina’s: 128
Prijs: prijs 29,95. Melkrijders hadden in de oorlog nooit honger. Zij kregen altijd wel wat toegestopt van de boeren waar zij voor reden. Dat is een van de wetenswaardigheden uit het boek ”Melkbussen Transport in West-Nederland”, geschreven door twee melkrijders uit Reeuwijk.

Een reünie van melkrijders in Reeuwijk-Brug bracht Karel Hoogendoorn en Ad Verkaik op het idee een boek te schrijven over het transport van melkbussen in het Groene Hart. Beiden zijn jarenlang chauffeur geweest bij het Reeuwijkse transport bedrijf Verkaik. Zij trokken er menige zaterdag op uit om contacten te leggen met andere melkrijders en verzamelden zo verhalen en vooral veel foto’s.

In alle verhalen komt naar voren dat melkbussen vervoeren het échte werk is, in tegenstelling tot het rijden met de tankwagen. De zware melkbussen moesten soms drie hoog op de vrachtwagen worden gestapeld. Alleen met de hulp van een bijrijder was dat mogelijk.

De melkrijders genoten van hun werk. Altijd op de weg, de vrijheid om eigen beslissingen te nemen en de contacten met de boeren maakten het leuk. Er was een zekere saamhorigheid onder de melkrijders, maar ook rivaliteit. Het ging erom wie als eerste bij de melkfabriek arriveerde om de bussen te lossen.

Het gejakker zorgde regelmatig voor ongelukken. Zo reed op 22 maart 1961 een vrachtwagen de Rotte in. De 52-jarige bijrijder C. van Vliet uit Zevenhuizen stond tussen de melkbussen en kwam onder de auto terecht. Hij verdronk. Andere keren liep het beter af.

Meer dan de helft van het boek bestaat uit fotopagina’s. Stoere melkrijders in overall poseren voor al even imposante vrachtwagens. De bijschriften zijn sober: het merk van de vrachtwagen met het bouwjaar, de naam van de transportbedrijf en chauffeur en de vestigingsplaats. Vooral in de jaren na de oorlog blijken er opvallend veel Amerikaanse trucks gebruikt te zijn. Chevrolet, G.M.C., Dodge en Ford zijn veelvoorkomende merken.

”Melkbussen Transport in West-Nederland” is vooral interessant voor ex-melkrijders en agrariërs. De oudere generatie zullen zich de rammelende vrachtwagens wel kunnen herinneren. Jammer dat er geen duidelijk scheiding tussen de verschillende verhalen is aangebracht. Alleen een vetgedrukte regel boven aan de pagina laat zien dat er een volgende melkrijder aan het woord komt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer