Burgemeestersverkiezingen New York worden dure grap
De burgemeestersverkiezingen in New York van november dreigen in financieel opzicht nu al de pan uit te rijzen. Zittend burgervader Michael Bloomberg lijkt bereid diep in de buidel te tasten voor zijn herverkiezing. Waarnemers denken volgens de Amerikaanse krant Christian Science Monitor van dinsdag dat de multimiljardair zeker 100 miljoen dollar wil uittrekken voor zijn campagne.
Om zijn kandidatuur vanaf het begin extra kracht bij te zetten heeft de 63–jarige uiterst succesvolle zakenman al 10 miljoen besteed aan reclame om zijn successen als burgemeester voor het voetlicht te brengen. Uit het Republikeinse kamp hoeft Bloomberg niet op veel weerstand te rekenen. Hij kan zich dus vanaf het begin af aan richten op de stembusgang in november.
De burgemeester in het doorgaans zeer Democratisch ingestelde New York verkeert daardoor vooralsnog in een gemakkelijke positie. Zijn Democratische tegenstanders moeten het eerst tot de voorverkiezingen van 13 september onderling uitvechten wie mag aantreden tegen Bloomberg. Ze zullen hun toch al mindere financiële reserves aan moeten spreken nog goed en wel voordat het één–op–één duel is ontbrand.
Vier jaar geleden kostte het de steenrijke magnaat ongeveer 70 miljoen om te worden gekozen tot opvolger van Rudolph Giuliani. Alleen in de laatste twee weken van zijn campagne in 2001 gaf Bloomberg meer geld uit aan tv–spotjes en dure huis–aan–huis folders dan zijn Democratische tegenstrever Green voor zijn gehele verkiezingscampagne: 16,5 miljoen dollar.