Reclame Onur Air voor betere reputatie
De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air wil haar reputatie opvijzelen, nu het landingsverbod is ingetrokken.
„Om onze goede naam terug te krijgen beginnen we volgende week een internationale reclamecampagne”, kondigde algemeen manager Aksak van Onur Air Nederland zaterdag in het populaire Turkse vakantieoord Antalya aan.
Onur Air plaatst advertenties in Nederlandse, Duitse, Franse en Zwitserse kranten. Ook wil het bedrijf het grote publiek in de vier landen, waar de prijsvechter tot dinsdagavond geweerd werd, via billboards bereiken. „Zo willen we laten weten dat veiligheid bij ons boven alles gaat”, aldus Aksak. Hoeveel geld Onur uittrekt voor deze promotie, kon hij niet zeggen.
Vice-president Gürbüz van Onur Air maakt zich zorgen over de gevolgen van de kwestie. „Het is duidelijk dat het verbod ons imago heeft geschaad. Hoe groot die schade is, kunnen wij nog niet overzien.”
Vrijdagmiddag arriveerde op Rotterdam Airport het eerste Onur-toestel met Nederlandse passagiers. Of vakantiegangers de in opspraak geraakte prijsvechter de rug toekeren, moet de komende dagen blijken. Aksak zag het zonnig in, omdat zaterdag en zondag in totaal zes Airbussen van Onur van Schiphol vertrokken. „Die zitten allemaal voor 80 procent vol en dat geeft hoop”, zei hij zaterdag.
Onur-passagiere M. van Eerden vertrouwde op de veiligheid van de vliegtuigen van de maatschappij. „Natuurlijk ben ik wel zenuwachtig, maar ze controleren juist alles nu erg goed”, zei ze zondag voor de terugvlucht met de maatschappij na een vakantie van een week in Antalya.
Woensdag overleggen de advocaten van Onur Air uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland in Amsterdam over een mogelijke schadeclaim. Volgens de Nederlandse advocaat, Vreede, zal de maatschappij proberen de schade te verhalen op de overheden van de vier landen die op 12 mei het landingsverbod voor een maand instelden.