Albert Heijn vergroot marktaandeel
Albert Heijn heeft na een goed eerste kwartaal zijn marktaandeel vergroot van 27,3 procent in de laatste drie maanden van 2004 tot 28,1 procent. De dochteronderneming van Ahold lijkt daarmee aan de winnende hand in de prijzenoorlog tussen de supermarktketens.
De groei van Albert Heijn is nog groter als wordt gekeken naar het eerste kwartaal van 2004. Toen had het nog een marktaandeel van 26,9 procent. Een en ander blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen, die zijn uitgelekt via de www.zibb.nl/food, een website van de voedingsindustrie.
Door de groei is de grootgrutter weer op hetzelfde marktaandeel gekomen als in het eerste kwartaal van 2002. Albert Heijn ontketende in oktober 2003 een voor de Nederlandse supermarktbranche ongekende prijzenslag. Meer dan duizend artikelen werden tussen de 7 en 35 procent in prijs verlaagd om weglopende klanten terug te halen.
De groei van Albert Heijn in de eerste drie maanden van dit jaar ging vooral ten koste van Laurus en Schuitema. Laurus, het moederbedrijf van Edah, Konmar en Super de Boer, zag zijn marktaandeel verder dalen en zou inmiddels op 15,4 procent zitten. Daarmee is Laurus de vierde speler geworden op de Nederlandse markt, na Albert Heijn, Superunie en Schuitema (C1000).
Ahold maakte twee weken geleden bekend dat Albert Heijn in het eerste kwartaal een omzetgroei had gerealiseerd van 4,9 procent tot 1,8 miljard euro. Schuitema, dat voor 73 procent in handen is van Ahold, zag de inkomsten stagneren op 900 miljoen euro.