Transavia kan groei markt niet bijbenen
Transavia heeft de groei van de Nederlandse chartermarkt in afgelopen jaar niet kunnen bijbenen. Vooral in de zomer bleef de luchtvaartmaatschappij achter. In de winter kon het bedrijf de schade weer enigszins inhalen, mede door het omvallen van Dutchbird.
Het marktaandeel van Transavia is afgenomen van 47 naar 45 procent, terwijl de markt zelf 3 procent groeide. Dat zei de topman van de vervoerder, O. van den Brink, donderdag in een toelichting op de jaarcijfers.
Ondanks het gekrompen marktaandeel wist Transavia wel een forse winststijging te realiseren. De nettowinst over het gebroken boekjaar 2004/2005 kwam uit op 18,7 miljoen euro tegenover 14,3 miljoen euro een jaar eerder. De omzet steeg van 489 miljoen tot 521 miljoen euro. „Een prachtig resultaat", typeerde Van den Brink de cijfers.
De vakantiemarkt heeft zich het afgelopen jaar weer wat hersteld van de krimp in de voorafgaande jaren, aldus Transavia. Voor het eerst in de geschiedenis is Turkije voor pakketreizen de belangrijkste bestemming geworden. Dat is ten koste gegaan van Spanje, Griekenland en Portugal.
Van den Brink verwacht dat de chartermarkt de komende jaren nauwelijks groeit. Om toch klanten te werven, wil Transavia een soort digitaal reisbureau worden. Daar kunnen reizigers terecht voor vliegtickets, maar ook voor hotels, reisverzekeringen en zelfs kaartjes voor voetbalwedstrijden of operavoorstellingen. „Dit is geen speeltje van onze marketingafdeling, maar het is nodig om te concurreren", zei Van den Brink.
De digitale reiswinkel is bovendien een belangrijk wapen in de strijd tegen prijsvechters als easyJet, Air Berlin en Ryanair. Van den Brink: „We willen iets extra’s aanbieden. We moeten zoveel mogelijk tegen de klanten aanschurken".
Transavia, dat ook ’low cost’–vluchten uitvoert, wordt met een uitgebreide dienstverlening steeds meer een concurrent voor de touroperators. Toch wil het bedrijf graag met de reisorganisaties samenwerken, bijvoorbeeld bij het aanbieden van hotelovernachtingen.
Transavia heeft in 2004 vol ingezet op het vliegveld in Rotterdam en breidde daar het aantal routes met zeven tot in totaal negen uit. „Het loopt echter minder goed dan verwacht", gaf Van den Brink toe. Vooral de opbrengsten van de nieuwe vluchten, naar bijvoorbeeld Gerona, Dublin en Kopenhagen, vallen flink tegen.
Transavia is van plan het aantal bestemmingen vanaf Rotterdam te verminderen. Vanaf 25 augustus voert de luchtvaartmaatschappij vanaf Rotterdam geen vluchten meer uit naar Stockholm, Oslo, Kopenhagen en Berlijn. De extra capaciteit die zo vrijkomt, wordt ingezet op Schiphol. Daar gaat Transavia het aantal vluchten op Berlijn en Kopenhaven vergroten om de concurrentie met de prijsvechters Air Berlin en Sterling aan te gaan.
Vooral het succesvolle Air Berlin vormt een serieuze bedreiging voor Transavia. „Het is een gerespecteerde en gehaaide concurrent", verklaarde Van den Brink. Het is volgens hem noodzakelijk om de kosten nog verder te verlagen om op hetzelfde niveau als Air Berlin of easyJet te komen.