Kamperen in de lift
De kampeerbranche heeft de wind mee. Dankzij of ondanks de minder goede economische vooruitzichten en de nasleep van ”11 september”. De afzet van duurzame consumptiegoederen stagneerde vorig jaar. Die van tenten, caravans en vouwwagens niet. Nederland trekt massaal ”ter camping”. Reden om kamperen eens wat uitgebreider in dit katern voor het voetlicht te halen.
In totaal gingen er vorig jaar 32.000 nieuwe caravans en kampeerauto’s de showroom uit, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. Dat is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het afgelopen jaar is voor bijna 2 miljard euro uitgegeven aan kampeervakanties. Per persoon is dat een bedrag van 300 euro.
„Kamperen zit een beetje in onze genen”, verklaart voorzitter van de RAI-afdeling Caravans B. de Winkel de populariteit van caravans in Nederland. „Eenderde van de Nederlanders trekt er jaarlijks op uit voor een vakantie met de caravan of kampeerauto.” In andere landen gebeurt dat veel minder. „In Duitsland bijvoorbeeld kampeert maar een op de veertien mensen. In België is dat een op tien.”
Vooral toercaravans zijn in ons land erg populair. Met een afzet van 23.000 stuks neemt Nederland 20 procent van de Europese markt voor zijn rekening.
De Winkel vindt het aardig om naar verkoopaantallen te kijken, maar „veel leuker is het om te kijken wat al die vakantiegangers te besteden hebben. Dat is voor onze branche van belang. Een groot deel van het beschikbare vakantiegeld wordt besteed aan een of andere vorm van kamperen. Niet voor niets is kamperen wel eens volkssport nummer 1 genoemd.” Tijdens binnenlandse vakanties is een verblijf in tent, caravan of camper met een aandeel van 43 procent veruit favoriet. Bij buitenlandse vakanties is dit altijd nog een kwart.
Niet alleen het kamperen neemt toe, ook de hoeveelheid luxe tijdens dat recreëren. Op de laatste Kampeer- en CaravanRai bleek de hang naar mooier, langer en luxer groot. Grote tenten, bijzondere vouwwagens en caravans van 5 meter lang zijn al geen uitzondering meer en zonder magnetron en schotelantenne is het echt behelpen op een camping.
Boerenerf
Voor het komende seizoen verwacht de koepelorganisatie Toerisme Recreatie Nederland (TRN) zo’n 20 procent meer omzet te behalen. Er is veel vraag naar informatie over vakanties in eigen land, zegt een woordvoerder. Mensen lijken volgens hem sinds de aanslagen in Amerika liever dicht bij huis te blijven en niet te willen vliegen.
Een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB onderstreept de woorden van TRN. De bond ziet een opvallende trend: kamperen doe je op het platteland. Een ontwikkeling die ook de Stichting Vrije Recreatie (SVR) signaleert. De SVR verwacht dat nog dit jaar het toegestane aantal kampeermiddelen op het boerenerf definitief naar vijftien zal worden opgetrokken. De huidige wet staat tien plaatsen toe gedurende het hele jaar en vijftien in zes weken in het hoogseizoen. „Dat werkt niet”, aldus voorzitter W. T. van den Berg. „Eerst mochten drie plaatsen, later vijf, toen tien, nu vijftien in een bepaalde periode. De overheid loopt steeds achter de feiten aan. De behoefte aan deze vorm van recreëren groeit nog steeds sneller dan de ruimte die de wet biedt.”