Binnenland

Snoepgoed gaat terug in de tijd

Het lijkt even over te zijn met designsnoepgoed. In de rekken van winkels en tankstations ligt steeds meer Oudhollands snoepgoed, en het houdt voorlopig niet op. Vooral de HEMA levert zoete nostalgie. „De mens willen weer smaken van vroeger proeven”, zegt F. Swart van Innovaction, een voedselinnovatie- en adviesbureau uit Leiden.

ANP
25 May 2005 09:50Gewijzigd op 14 November 2020 02:35
RIJSWIJK - Enkele kinderen staan in een winkeltje met Oudhollands snoepgoed. Het lijkt even over te zijn met designsnoepgoed. In de rekken van winkels en tankstations ligt steeds meer Oudhollands snoepgoed, en het houdt voorlopig niet op. Foto ANP
RIJSWIJK - Enkele kinderen staan in een winkeltje met Oudhollands snoepgoed. Het lijkt even over te zijn met designsnoepgoed. In de rekken van winkels en tankstations ligt steeds meer Oudhollands snoepgoed, en het houdt voorlopig niet op. Foto ANP

Zoethout, zwart-wit puntzakken, dropveters, kaneelstokken, eetpapier, salmiak bollen, kaneelhompen en zelfs een doe-het-zelfpakket voor dropwater; voor Innovaction is het allemaal neoretro. „De opkomst van het ouderwetse snoepgoed heeft alles te maken met de hang naar nostalgie als tegenbeweging van al het industriële. Mensen willen niet alleen de smaak ervan weer proeven, maar ook de waardes zoals puur en ambachtelijk weer ervaren”, aldus Swart.

Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur in Utrecht stelt dat mensen steeds meer geïnteresseerd raken in eten in het algemeen. Op die manier willen ze volgens haar het verleden hervinden en beleven. „Ze willen zelfs het eten van de vikingen proeven.”

Dat de zoektocht naar het verleden onder meer loopt langs de lijn van het eten, heeft volgens Strouken te maken met het gegeven dat je tradities uit je jeugd het best kunt beleven aan de hand van smaken. „Daarin blijven die herinneringen het langst hangen”, aldus Strouken. „Snoepgoed werkt dan heel direct en met Oudhollands snoepgoed kun je weer in je jeugd stappen. Het doet ons denken aan geborgenheid.”

De HEMA heeft inmiddels tientallen varianten in haar assortiment Old Dutch, dat vorig jaar op de markt werd gebracht. Toen het warenhuis in eerste instantie met enkele nostalgische producten kwam, werd dat al snel een succes. Old Dutch is verder uitgebreid met een eigen verpakkingslijn, de roze gebreide stof met losse steekjes. „Het verwijst naar de Hollandse gezelligheid”, aldus Gerson van Eck, assistent-inkoper bij de HEMA.

Het warenhuis heeft Old Dutch niet op de markt gebracht vanwege de hang naar Oudhollands snoepgoed, maar puur omdat het in de formule van de HEMA past die aansluit bij Hollandse tradities. „De HEMA heeft altijd al het imago van de Oudhollandse trots, dus daarin passen ook traditioneel snoepgoed en authentieke drop”, stelt Swart. „De traditie wint aan kracht”, zegt Jack Stroeken van Innovaction.

Jamin ziet de belangstelling voor Oudhollands snoepgoed niet als een nieuwe trend, omdat Jamin altijd al ’snoep op leeftijd’ in het assortiment voert. „Daarom krijgt het geen speciale aandacht bij Jamin”, aldus een woordvoerster. De extra aandacht voor de oude smaken is ook in de ogen van Jamin een vertakking van de bredere nostalgietrend.

Ton Reuver, woordvoerder van de brancheorganisatie Stichting Snacks en Zoetwaren (SSZ), stelt dat de traditionele producten in snack- en zoetwaren jarenlang onder druk hebben gestaan, maar het sinds 2004 „weer erg goed doen.” Daarbij speelt voor een deel de nostalgietrend een rol, maar dan vooral in het gebruik van oude namen voor simpele weliswaar oude drop als oldtimers en scheepsknopen, weet Reuver. Swart van Innovaction: „Het is allemaal oud snoepgoed dat in een nieuwe jasje wordt gestoken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer