Vierassige erfenis uit Engeland
Titel:
C
Auteur: ing. Hans Stoovelaar
Uitgeverij: Aprilis, Zaltbommel, 2004
ISBN 90 5994 055 5
Pagina’s: 184
Prijs: € 29,50. De vierassige vrachtwagen staat in Nederland meer en meer in de belangstelling. Daar draagt de wetgeving aan bij, maar ook de innovatiekracht van de fabrikanten van eigen bodem. De bakermat van de eight-weeler ligt echter in Engeland.
Ing. Hans Stoovelaar dook in de materie. Na drie DAF-boeken is het tijd voor een ander boek, geeft hij in zijn voorwoord aan. Hij maakte van ”Vierassers in Nederland” weer een echte Stoovelaar: leesbaar, gedetailleerd, uitgebreid en ruim geïllustreerd.
Voordat Stoovelaar de vierassige typen op de Nederlandse markt beschrijft, duikt hij eerst in de historie. De vierasser heeft zijn oorsprong in Engeland. De Britten bouwen al meer dan zeventig jaar vrachtauto’s met vier assen, aan één chassis welteverstaan. Een tweeassige vrachtwagen met een tweeassige aanhangwagen is een combinatie, en geen vierasser.
In korte bewoordingen schetst de schrijver de technische (on)mogelijkheden van het beschreven trucktype. Met name de besturing van twee of meer assen brengt hij duidelijk onder woorden. Tekeningen, schetsen en foto’s maken het geheel compleet.
De eerste ruim zestig pagina’s van het boek vult Stoovelaar met de beschrijving van meer of minder bekende Engelse merken. Daarna komen de trucks aan de beurt die in Nederland te koop zijn (geweest). Bekende Nederlandse fabrikaten als Ginaf en Terberg krijgen ruimschoots de aandacht. Maar Stoovelaar vergeet de kleintjes niet: E-One, Ö.A.F., en Mergam bijvoorbeeld krijgen ook een plekje.
”Vierassers in Nederland” is typisch zo’n boek dat niet na eerste lezing voor altijd in de kast verdwijnt.