KLM vastberaden op markt prijsvechters
KLM is vastberaden om actief te blijven op de markt van prijsvechters. KLM-topman Van Wijk wil niet „dezelfde fout” maken als British Airways, die zijn lage kostenmaatschappij Go heeft afgestoten.
KLM voelt er niets voor om de lucratieve lowbudgetmarkt te verlaten. Volgens Van Wijk loopt KLM drie jaar voor op British Airways. „We kunnen het. Als anderen het niet kunnen, maken ze een grote fout.” Eind vorige week werd bekend dat prijsbreker easyJet in vergevorderde onderhandelingen is over de aankoop van prijsvechter Go, opgericht door BA.
Van Wijk liet er woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers geen twijfel over bestaan. Behalve het aanbieden van traditionele lijndiensten, versterkt KLM zijn aanwezigheid in het lowbudgetsegment. KLM heeft daarvoor twee ijzers in het vuur: dochtermaatschappij Buzz en het lagekostenproduct Basiq Air van Transavia.
Basiq Air is winstgevend, Buzz komt naar verwachting dit jaar uit de rode cijfers. Beide activiteiten worden gebundeld. Onder welke naam wilde Van Wijk nog niet zeggen. Volgens Van Wijk blijft er naast de prijsvechtersmaatschappij nog voldoende ruimte voor charterbedrijf Transavia.
KLM ziet er geen enkel probleem in om als traditionele maatschappij ook actief te zijn in het vechtsegment. „In de lagekostenmarkt zijn de komende jaren dubbele groeicijfers te verwachten. Daarvan willen we profiteren.” Prijsbrekers lijken nauwelijks of niet te hebben geleden onder de gevolgen van de aanslagen van 11 september.
KLM koopt anticyclisch, onder de catalogusprijs tien Boeings 777 en drie Boeings 747-vrachttoestellen, die twaalf bestaande toestellen moeten vervangen. De nieuwe gekochte en geleasde vliegtuigen moeten vanaf 2005 een jaarlijkse kostenbesparing opleveren van 300 miljoen euro.
KLM boekte het afgelopen gebroken boekjaar een verwacht, relatief gering verlies van 156 miljoen euro, tegenover een winst van 77 miljoen euro.