Fijn stof gooit roet in aanleg Brabantse snelweg
De luchtvervuiling rond Eindhoven en Helmond maakt de aanleg van een nieuwe snelweg onmogelijk. Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerde nota van het samenwerkingsverband Regio Eindhoven over een door de stad gewenste snelweg langs Geldrop en Nuenen.
Er zit in de regio te veel fijn stof in de lucht om de aanleg van zo’n weg mogelijk te maken. Eindhoven wil die nieuwe snelweg om het verkeer in de stad te ontlasten. Maar ook de Eindhovense wethouder M. Schreurs (D66) erkende zondagmiddag dat de weg „onder de huidige omstandigheden” niet mag worden aangelegd.
De nota stelt dat „ten aanzien van de luchtkwaliteit de grenswaarde in het hele gebied bereikt is. Hieruit kan geconcludeerd worden dat geen van de alternatieven uitgevoerd kan worden.”
De nota kwam er een week geleden nadat een eerdere milieueffectrapportage (MER) van het samenwerkingsverband Regio Eindhoven over de nieuwe autoweg door het Dommeldal door de landelijke MER-commissie werd afgekeurd. De nieuwe MER-nota is echter nog niet officieel vrijgegeven.
In de nieuwe MER-notitie staat dat meer onderzoek nodig is naar de luchtkwaliteit in het Dommeldal. Aan de hand daarvan kan worden bekeken of eventuele extra maatregelen aanleg toch nog mogelijk maken. Daarbij denkt de nota aan het weren van het vrachtverkeer op de nieuwe weg, roetfilters in bussen en snelheidsbeperkingen.
Wethouder Schreurs zei in een reactie dat de Betuweroute zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen en dat er landelijk een kilometerheffing moet komen voor vrachtwagens, zodat er meer vervoer per spoor gaat. Dan kan over enkele jaren het fijn stof in de lucht genoeg zijn teruggedrongen om aanleg van de weg alsnog mogelijk te maken.
Zondag protesteerden in Aarle-Rixtel en Nuenen ongeveer 150 omwonenden en leden van Milieudefensie tegen aanleg van de weg. Ze deden dat onder meer door met fietsen en een huifkar door het gebied te trekken. Op borden hadden ze geschreven: ”Geen nieuwe snelweg langs Nuenen en Geldrop”. Ook luidden ze in Nuenen een noodklok om bestuurders in Eindhoven „op andere gedachten te brengen.”
Niet alleen Brabant kampt met het fijnstofprobleem. Vorige maand nog schreef de provincie Zuid-Holland een brief aan het kabinet waarin ze vraagt om een versnelde aanpak van de uitstoot van fijn stof. Zuid-Holland is bang dat de ruimtelijke en de economische ontwikkeling van de zuidvleugel van de Randstad onder druk staan. Bouwprojecten voor wegen, huizen en bedrijven in het gebied kunnen niet doorgaan vanwege Europese regelgeving voor fijn stof.
De provincie verwacht nu al bij ruim zestig projecten problemen met de luchtkwaliteit. De Raad van State blokkeerde omwille van het milieu vorige maand nog de aanleg van een spitsstrook op de A27.
Mensen met aandoeningen aan hun luchtwegen ondervinden nadeel van te hoge concentraties fijn stof en stikstofoxide. Jaarlijks overlijden veel mensen door de slechte luchtkwaliteit.
In de afgelopen jaren is de luchtkwaliteit echter aanzienlijk verbeterd. Tussen 1985 en 2003 is de uitstoot van stikstofoxide met 30 procent en die van fijn stof met 40 procent verminderd. Het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan overschrijding van de stikstofdioxidenorm is tussen 1990 en 2002 gedaald van 4,5 miljoen naar 300.000.