Economie

„Met mij gaat het goed, met AF-KLM ook”

Eén bedrijf, twee maatschappijen. Het model werkt. En het werkt prima. Dat is vóór alles de boodschap die KLM-topman Leo van Wijk uitdraagt over de fusie van Air France en KLM. De doemscenario’s zijn niet uitgekomen. „De sceptische geluiden zijn verstomd.”

19 May 2005 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 02:33
<center> …synergie werkt… </center>
<center> …synergie werkt… </center>

Ontspannen zit hij erbij. Streepjesblouse, rode strop. Het colbertje gaat al aan het begin van het gesprek over de rugleuning van z’n stoel. Af en toe zet hij zijn voeten op de rand van een laag salontafeltje, na een halfuurtje praten gaat zelfs het bovenste knoopje van z’n overhemd los. Niet te veel, niet te opzichtig, maar toch. Van Wijk voelt zich zichtbaar thuis in Parijs.

De donderdag in Parijs gepresenteerde resultaten van Air France-KLM geven daar ook aanleiding toe. De verwachte synergievoordelen van 65 miljoen euro in het eerste (gebroken) boekjaar is in werkelijkheid uitgekomen op 115 miljoen euro. Voor het volgende jaar komt daar nog eens 160 miljoen bij.

De feestvreugde kent echter een stevige domper. De behaalde synergieresultaten worden voor een groot deel weer tenietgedaan door de hoge olieprijzen. De stijging van de kerosineprijzen heeft alleen KLM al 200 miljoen euro gekost. Door een scherpe inkoop vooraf komen de extra kosten netto uiteindelijk uit op 100 miljoen euro. De luchtvaartcombinatie was in totaal ruim 33 procent meer kwijt aan brandstof.

KLM en Air France stemmen hun werkzaamheden steeds verder op elkaar af. De grootste winst verwacht Van Wijk van de samenwerking op it-gebied. „It is een belangrijk fundament onder de samenwerking.” Op dit moment boekt wereldwijd zo’n 20 procent van de KLM-passagiers via internet. De topman verwacht binnen drie jaar een stijging naar meer dan 50 procent. Uiteindelijk moet de score uitkomen op zo’n 70 tot 80 procent.

KLM boekt met e-business betere resultaten dan Air France. Hier openbaart zich een opmerkelijk verschil. In het noorden van Europa is het boeken via internet sneller geïntroduceerd en geaccepteerd dan in het zuiden. Ook wereldwijd zijn er verschillen. In Korea neemt e-ticketing op dit moment een enorme vlucht, terwijl in Afrika nog nauwelijks digitaal wordt geboekt.

Het binnenhalen van de synergievoordelen voor de gezamenlijke onderneming ligt op onderdelen achter op schema. Het vergroten van efficiency in de dienstroosters is „achtergebleven in de tijd.” Daarmee is een besparing van tientallen miljoenen euro’s gemoeid. Daar staat tegenover dat de invoering van e-business veel sneller is verlopen. De totale kostenreductie bedraagt op dit moment 4 procent, terwijl de doelstelling op 10 procent ligt.

Vooral KLM heeft tot nu toe in verhouding veel bijgedragen aan de bereikte besparingen. Reden is dat de maatschappij eerder zijn kostenbesparingsprogramma heeft ingezet. De komende periode lijken de rollen omgekeerd. „De mogelijkheden aan Franse zijde zijn nog niet uitgeput, terwijl wij moeten zoeken naar nieuwe mogelijkheden.”

De twee maatschappijen blijfven zelfstandig opereren onder één holding. Alleen bij ”vracht” maakt Air France-KLM een uitzondering. De twee vrachtdivisies worden waarschijnlijk organisatorisch in elkaar geschoven, zo is uit de woorden van de topman op te maken. Mogelijk vinden de activiteiten op termijn zelfs plaats onder één noemer: Air France-KLM.

De twee maatschappijen onderzoeken op dit moment -„gedwongen door de markt”- de mogelijkheden van een ineenschuiving van beide vrachtdivisies. Op 1 september moeten de onderzoeksresulaten op tafel liggen. „Een samenvoeging ligt bij vrachtvervoer veel minder gevoelig dan bij passagiersvervoer. Een fabrikant wil zijn producten op een bepaald moment op een bepaalde plaats hebben. Hoe dat gebeurt, dat maakt hem ten diepste niet uit. Als het er op de afgesproken tijd maar ligt.”

De naam staat daarbij niet ter discussie, verzekert Van Wijk. Air France en KLM zijn het daar beide „ongelooflijk” over eens. De eventuele samenvoeging is ook niet een voorzichtige opmaat naar meer ineenschuiving. Het motto van de samenwerking is ”geen integratie, maar coördinatie”.

Van Wijk leunt tevreden achterover. „Met mij gaat het goed. Met Air France-KLM ook.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer