Schiphol worstelt met parallel starten
Luchthaven Schiphol blijft worstelen met vliegtuigen die gelijktijdig starten vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.
Vorig jaar bleek dat de toestellen bij vertrek te dicht bij elkaar in de buurt kwamen, waarop de vertrekroutes al drie keer tijdelijk zijn aangepast. Een structurele oplossing was aanvankelijk voor deze zomer voorzien, maar dat wordt nu het voorjaar van 2006.KLM zag niets in een aantal oplossingen waar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan werkte. De werkdruk in de cockpit zou bijvoorbeeld te groot worden, zei een woordvoerster van LVNL dinsdag. „Het is een gevoelig samenspel en luistert heel nauw. Het is ongelooflijk ingewikkeld”, aldus de zegsvrouw.
Een structurele oplossing laat bovendien op zich wachten, omdat daarvoor technische middelen nodig zijn die nu nog niet voorhanden zijn. Wel zullen de radarsystemen worden verbeterd. Door het uitblijven van een definitieve oplossing kan Schiphol problemen krijgen met de geluidsnormen voor de Zwanenburgbaan. Op een aantal meetpunten vliegt meer vliegtuigen over dan afgesproken.
Vooralsnog valt de herrie mee, aldus LVNL-directeur Kroese, omdat de Zwanenburgbaan de afgelopen tijd wegens de weersomstandigheden relatief weinig is gebruikt. Hij heeft dan ook geen concrete aanwijzingen dat Schiphol de geluidsnormen gaat overschrijden, hoewel hij geen harde conclusies durft te trekken. De marges zijn klein, zegt Kroese. De Polderbaan en de Zwanenburgbaan liggen parallel aan elkaar. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland gingen ervan uit dat vliegtuigen gelijktijdig konden opstijgen. Direct na de ingebruikname van de Polderbaan bleek dat de toestellen te dicht bij elkaar in de buurt konden komen. Dat had bijvoorbeeld te maken met harde zijwind of onnauwkeurige navigatieapparatuur.
Om het risico te beperken, heeft LVNL drie keer de vertrekroutes aangepast. Vliegtuigen vliegen nu vanaf de Polderbaan rechtdoor en vanaf de Zwanenburgbaan wijken ze direct naar rechts af. Deze tijdelijke vertrekroute blijft nu de rest van het jaar van kracht.