„Vliegtuigen moeten sterren krijgen”
Passagiers tasten in het duister over de veiligheid van vliegtuigen. De Consumentenbond pleit daarom voor het opzetten van een sterrensysteem. Hoe veiliger de maatschappij, hoe meer sterren.
De Turkse chartermaatschappij Onur Air heeft gisteren in Nederland en Duitsland een vliegverbod gekregen. Duizenden reizigers zitten vast in Turkije. De overheid moet de beschikbare informatie over de veiligheid van luchtvaartmaatschappijen openbaar maken voor het grote publiek, aldus Juliette Oolders van de Consumentenbond vanochtend. „De consument kan daarmee beter een keus maken en de industrie wordt gestimuleerd om meer aandacht te besteden aan veiligheidsmaatregelen.”
Een vliegverbod voor Onur Air. Tevreden?
„We zijn blij met het verscherpte toezicht van de luchtvaartinspectie. Het is een goede zaak dat er goede strenge inspecties worden uitgevoerd. Inhoudelijk kunnen wij het verbod niet beoordelen. Daar hebben we geen inzicht in.”
Duizenden reizigers zijn nu de dupe.
„De luchtvaartmaatschappij had zijn zaakjes op orde moeten hebben. Nu is de consument de dupe. Maar ik denk dat een passagier liever wat vertraging oploopt, dan met een onveilig toestel de lucht in te moeten.”
Hebben passagiers voldoende inzicht in veiligheid van vliegtuigen?
„Nee. Een reiziger kan aan de buitenkant van een toestel niet zien of het veilig is. De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft wel elk jaar een jaarbericht uit, waarin iets gezegd wordt over veiligheid van maatschappijen. Maar als passagier kun je daar niets mee. Wij zouden het prettig vinden als er meer transparantie is.”
Wat moet er gebeuren?
„Wij pleiten voor de invoering van een sterrensysteem dat aangeeft hoe veilig een luchtvaartmaatschappij is. Een bedrijf dat veiligheid belangrijk vindt en bereid is daarin te investeren zou bijvoorbeeld vijf sterren moeten krijgen. Een bedrijf dat minder oog voor veiligheid heeft, moet bijvoorbeeld drie sterren krijgen. Op die manier kan ik kiezen voor een maatschappij die veel belang hecht aan veiligheid. De ondergrens is wel dat een maatschappij sowieso aan de minimale veiligheidseisen voldoet.”
Is zo’n systeem waterdicht? Wie moet de sterren uitdelen?
„Dat is een taak van de luchtvaartinspectie. De overheid kan beoordelen hoe ernstig het is als een deur niet goed sluit. Deze informatie is al beschikbaar bij de verschillende overheden. Internationaal worden deze gegevens onderling uitgewisseld. Alleen wordt het nog niet gecommuniceerd naar de reiziger. Wij pleiten er daarom voor die informatie openbaar te maken. De Nederlandse autoriteiten zouden al eerder moeten overgaan tot het toegankelijk maken van deze veiligheidsinformatie.”
Al reacties op jullie pleidooi?
„De luchtvaartinspectie staat er niet negatief tegenover. We hopen dat het zo snel mogelijk van de grond komt. De informatie is er!”
Stapt u straks weer met een gerust aan boord van Onur?
„Nou nee, niet echt.”