Binnenland

Eerste wensenlijstjes knelpuntenheffing

De inkt van het advies van de werkgroep-Nouwen is nog niet droog of de eerste wensenlijstjes voor locaties voor een knelpuntenheffing, die er mogelijk vanaf 2009 komt, liggen op straat.

ANP
12 May 2005 09:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:32

Als het aan de werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW ligt, staan op de verlanglijstjes de Tweede Coentunnel bij Amsterdam, de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam en de ring Utrecht.

Het midden- en kleinbedrijf tipt verder ook de ’ruit’ of rondweg om Eindhoven, terwijl VNO-NCW bij elkaar acht (nieuwbouw)projecten opsomt. Het gaat bij voorbeeld ook om de A2 door Maastricht en de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein-Rotterdam.

Beide clubs bezweren dat het geen definitieve lijstjes zijn. VNO-NCW vindt het nog te vroeg om een keuze te maken. „Daar moeten we met andere partijen nog over praten”, aldus een woordvoerder. Volgens secretaris verkeerszaken Veenema van MKB-Nederland zullen dat zeker de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Financiën zijn.

De werkgroep-Nouwen, die het dinsdagavond eens werd over een eindadvies over geleidelijke invoering van een kilometerheffing, houdt zich ook verre van het benoemen van locaties. Nouwen had het na afloop over notoire knelpunten. Hij verwees woensdag wel naar het lijstje met verkeersprojecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) waarvoor geld is gereserveerd. „Daar kun je er vier tot zes uit kiezen, die vier jaar eerder kunnen worden aangelegd en te financieren zijn via een knelpuntenheffing.”

De oud-ANWB-directeur zal een week later dan voorzien, waarschijnlijk op 23 mei, zijn eindrapport aanbieden aan minister Peijs (Verkeer), die de werkgroep vorig jaar in het leven riep. Volle agenda’s spelen de partijen parten. Ook minister Zalm van Financiën krijgt het rapport overhandigd.

De werkgeversorganisaties kiezen er duidelijk voor om de knelpuntenheffing, en de landelijke kilometerheffing, die op haar vroegst in 2014 zal worden ingevoerd, aan weginfrastructuur te besteden. De werkgroep nam dat standpunt over, tegen de zin van Stichting Natuur en Milieu (SNM), bleek woensdag. Die is tegen het pompen van het geld in nieuwe wegen. Dat standpunt zal opgenomen worden in het advies, liet de milieuclub weten. SNM is voorstander van „een congestie- of spitsheffing, die door haar regulerende werking veel beter werkt tegen de files dan uitbreiding van het wegennet. Meer wegcapaciteit roept extra verkeer op en zorgt voor extra milieuoverlast. Dat is volstrekt ongewenst”, aldus de stichting.

De invoering van een kilometerheffing vanaf 2009 op vier tot zes knelpunten stuit ook op bezwaren van verladersorganisatie EVO. De opbrengst van de tol wordt gebruikt voor het opheffen van knelpunten. Dat vindt EVO een prima idee. Maar het aantal van vier tot zes locaties die de werkgroep wil aanpakken, is in de ogen van de verladersorganisatie veel te gering. Het aantal files groeit alleen maar en is in 2009 waarschijnlijk aanzienlijk toegenomen, aldus EVO woensdag. Een landelijke heffing voorziet Nouwen vanaf 2012 of 2014.

EVO is bovendien bang dat een beperkte heffing uiteindelijk leidt tot een lappendeken van verschillende tolsystemen. De kosten van zo’n systeem zijn „duizelingwekkend.”

EVO, dat de opdrachtgevers van de vervoerders vertegenwoordigt, ziet veel meer in een tijdelijke verhoging van de dieselaccijns. Dan komt er snel geld vrij, dat in de infrastructuur kan worden gestopt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer